To kolejne grupy firm, które wyślą jednolity plik kontrolny według specjalnie dla nich przygotowanych struktur. Takie plany ma Ministerstwo Finansów.
To kolejne grupy firm, które wyślą jednolity plik kontrolny według specjalnie dla nich przygotowanych struktur. Takie plany ma Ministerstwo Finansów.
/>
– Nie zamierzamy wyłączać żadnej grupy podatników z obowiązku przesyłania JPK. Celem jest stworzenie kompletnej bazy danych obejmującej wszystkie podmioty na rynku – zapewnił na konferencji organizowanej przez SAGE Przemysław Krawczyk, zastępca dyrektora w departamencie kontroli skarbowej resortu finansów.
A to wiąże się także z opracowaniem nowych struktur (dziś jest ich siedem). 26 września br. kończy się termin na konsultacje rozporządzenia ministra rozwoju w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Dokument przewiduje publikację odrębnych struktur JPK dla kas rejestrujących i paragonów. Rozporządzenie miałoby wejść w życie w pierwszym kwartale 2018 r.
Cztery nowe
O ile jednak wiadomość o pracach nad strukturami dla paragonów i kas rejestrujących była już ujawniona, o tyle nowością okazały się plany opracowania kolejnych specjalnie dla kantorów i przedsiębiorców akcyzowych. Kształt takich struktur jest obecnie przedmiotem konsultacji międzyresortowych, a MF nie chce podać daty, kiedy mogłyby wejść one w życie. Z mniej oficjalnych rozmów wynika, że może to być równie dobrze 2017 r., jak i początek 2018 r. Rozmówcy DGP jednomyślnie podkreślają, że jeśli weźmie się pod uwagę determinację we wprowadzaniu JPK, pierwsza z tych dat jest bardziej realna.
Dla kantorów...
Mimo że prace nad strukturami jeszcze trwają, to można przewidzieć rodzaj informacji, jakie obejmą. Przedsiębiorcy prowadzący kantory muszą bowiem prowadzić ewidencję zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 prawa dewizowego (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 826 ze zm.). Powinna ona uwzględniać wszystkie operacje powodujące „zmianę stanu wartości dewizowych i walut polskich”. – Dodatkowe wymogi w zakresie tej ewidencji określa rozporządzenie ministra finansów, które nie wskazuje jednak jej urzędowego wzoru – mówi Przemysław Grzanka, starszy konsultant w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC. To oznacza, że w praktyce każdy kantor prowadzi ewidencję według własnego wzoru i w dowolnym układzie. Zdaniem eksperta ta właśnie dowolność może stać się przyczyną problemów we wdrażaniu JPK, bo nowa struktura zapewne będzie wymagać ułożenia danych według określonego klucza. – Innymi słowy, przedsiębiorcę kantorowego może czekać uciążliwa konieczność wyciągania informacji z ewidencji w celu uzupełniania ich zgodnie z kluczem struktury – uważa Przemysław Grzanka.
...i browarów
Podobne obowiązki mają czekać przedsiębiorców akcyzowych, np. browary i firmy tytoniowe. Zgodnie z art. 138a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym są oni zobowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej informacje określone w tym przepisie. – Takie ewidencje są rozbudowane i wymagają podania dużej ilości danych – przyznaje Szymon Parulski, doradca podatkowy w Parulski i Wspólnicy. – Do tego część branży prowadzi dodatkowo księgi alkoholowe, a resort nie zlikwidował wielu oświadczeń i zestawień – dodaje.
To nie koniec potencjalnych trudności, bo jak zauważa Przemysław Grzanka, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej. – Czy planowane wprowadzenie nowej struktury to zmieni, jest pytaniem do resortu finansów – przyznaje ekspert PwC. Przemysław Grzanka ma nadzieję, że MF zdecyduje się na szerokie konsultacje społeczne, które pozwolą wybrać optymalny kształt struktur dla ewidencji akcyzowych. Wraz z ich opublikowaniem resort powinien wskazać jasne instrukcje, jak je wypełniać – uważa ekspert PwC.
Zdaniem Szymona Parulskiego rozszerzanie obowiązku JPK na podmioty akcyzowe nie ma jednak większego sensu. Urzędnicy fiskusa mają dostęp online do systemu EMCS, który w czasie rzeczywistym śledzi przesyłki większości wyrobów, od których nie zapłacono jeszcze podatku. Lepszym rozwiązaniem byłaby więc rozbudowa tego systemu, a nie wprowadzanie JPK – uważa ekspert. Jeśli jednak zapadła już decyzja w tej sprawie, to struktury powinny objąć te dane, których nie znajdziemy w systemie EMCS. – W szczególności powinny to być informacje o wewnątrzwspólnotowym nabyciu całkowicie skażonego alkoholu etylowego, paliw z zapłaconą akcyzą i suszu tytoniowego. To te produkty stanowią podstawę nielegalnej produkcji wódki, papierosów czy paliw w naszym kraju – podsumowuje Szymon Parulski.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama