statystyki

Czy nagrody w konkursie ogłoszonym przez internet są opodatkowane

autor: Tomasz Krywan13.06.2016, 11:43; Aktualizacja: 13.06.2016, 12:02
prezent nagroda

Skoro konkurs nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu – w przedstawionej sytuacji wartość nagrody rzeczowej w konkursie nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatkuźródło: ShutterStock

Spółka akcyjna prowadząca klub sportowy zamierza ogłosić konkurs na imię dla klubowej maskotki. Konkurs zostanie ogłoszony na klubowej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Będzie mogła wziąć w nim udział każda osoba pełnoletnia. O wygranej w konkursie zadecyduje komisja powołana przez spółkę, a wartość nagrody w konkursie wyniesie 500 zł. Czy spółka będzie zobowiązana pobrać i odprowadzić podatek dochodowy od wydanej w konkursie nagrody? Czy będzie zobowiązana złożyć z tego tytułu deklarację PIT?

Przychody z tytułu wygranych w konkursach podlegają co do zasady opodatkowaniu 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (zob. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Przepis ten stosuje się z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, który zwalnia od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja; za środek masowego przekazu uznaje się również internet) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Przy tym zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosowanie powyższego zwolnienia w przypadku konkursów organizowanych przez internet (innych niż konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu) budzi wątpliwości. W orzecznictwie sądów administracyjnych dominuje stanowisko, że w takich przypadkach wskazane zwolnienie najczęściej nie ma zastosowania. Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 lutego 2016 r. (sygn. akt II FSK 3140/13), „warunkiem zwolnienia jest emitowanie konkursu za pośrednictwem internetu przez podmiot należący do kategorii mass mediów, a więc profesjonalnie zajmujący się przekazem różnych treści do nieokreślonego kręgu odbiorców. Przykłady takiej działalności wskazuje sam ustawodawca (prasa, radio i telewizja). Zatem przykładem podmiotu z kategorii internetowych mass mediów jest właściciel internetowej gazety, radia czy telewizji”.


Pozostało 54% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane