"Dzięki wprowadzonym zmianom nastąpi zrównanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce z przedsiębiorstwami w innych krajach Unii Europejskiej, które nie ponoszą kosztów akcyzy od energii elektrycznej. Tym samym możliwie będzie utrzymanie działalności tych podmiotów oraz tworzonych przez nie miejsc pracy na terenie kraju" - wyjaśniono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.



CIR poinformowało, że zaproponowane w projekcie nowelizacji zmiany realizują jedno z ważniejszych założeń „Programu Śląsk 2.0”, przyjętego przez rząd 30 czerwca tego roku.

Przyjęta autopoprawka przygotowana przez resort finansów przewiduje dwa rodzaje preferencji podatkowych. Zaproponowano zwolnienie podatników akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej w przedsiębiorstwach do celów redukcji chemicznej w procesach elektrolitycznych, metalurgicznych i mineralogicznych. Drugie zwolnienie adresowane jest do zakładów energochłonnych. Miałyby one otrzymać zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej przez nie. Zwrotowi ma podlegać akcyza zapłacona od energii elektrycznej przekraczającej wskaźnik energochłonności w wysokości 3 proc.

Zgodnie z poprawką zwolnieniem objęte będą zakłady energochłonne spełniające określone warunki: wykonujące działalność gospodarczą spójną z zakresem określonym w ustawie o odnawialnych źródłach energii; zakłady energochłonne; prowadzące księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości; nie korzystające w stosunku do tej energii ze zwolnienia przewidywanego w art. 30 ust. 7a ustawy o akcyzie.

Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Nad przyjętym wcześniej przez rząd projektem zmian ustawy o akcyzie pracuje Sejm. Przewiduje on ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym.

Zaproponowano w nim m.in. wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy czy wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

W projekcie znajdują się regulacje, które umożliwiają zastąpienie ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż ten podatek.

Ograniczona ma zostać dokumentacja dotycząca kontroli wyrobów akcyzowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki wyeliminowaniu podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Wprowadzony ma zostać jeden wniosek o wydanie zezwolenia i tzw. urzędowe sprawdzenie.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych i wymogu składnia przez nie zabezpieczenia akcyzowego. Zniesiony ma natomiast zostać obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co ma zmniejszyć koszty prowadzenia działalności.