W styczniu 2013 r. spółka kupiła prenumeratę fachowego pisma na cały rok i zapłaciła 12 tys. zł netto. Zgodnie z ustawą o rachunkowości i swoją polityką rachunkowości w księgach rachunkowych koszty te rozliczy w czasie poprzez konto „Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych”. Innymi słowy, ujęcie wydatku w księgach rachunkowych nastąpi w styczniu (12 tys. zł) na koncie rozliczeń. W tym i w kolejnych miesiącach 2013 r. cała kwota będzie stopniowo zaliczana do kosztów księgowych (w każdym miesiącu po 1 tys. zł).
Obecnie firma może w styczniu zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo całe 12 tys. zł – uznając, że w tym miesiącu ten wydatek został ujęty w jej księgach. Po zmianach będzie ujmować wydatek w kosztach podatkowych tak samo jak w kosztach księgowych – tj. po 1 tys. zł od stycznia do grudnia.