Doręczenie decyzji podatkowej: Nie może być papierowego i elektronicznego oryginału tego samego pisma

autor: Marek Kwietko-Bębnowski18.04.2017, 07:18; Aktualizacja: 18.04.2017, 08:52
internet, biznes

Tylko pełnomocnicy profesjonalni mają prawną możliwość uwierzytelniania pism przesyłanych drogą elektroniczną za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.źródło: ShutterStock

Ani papierowa kserokopia, ani skan nie wywołują skutków prawnych doręczenia decyzji podatkowej. W obrocie prawnym nie mogą występować dwa oryginały tego samego pisma, jedno w formie papierowej, a drugie elektronicznej.

Na organach podatkowych spoczywa od 2016 r. bezwzględny obowiązek doręczania pism pełnomocnikom profesjonalnym (adwokatom, radcom prawnym i doradcom podatkowym) oraz organom administracji publicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego (art. 144 par. 5 ordynacji podatkowej). Podobny obowiązek dotyczy doręczania pism stronie, która złożyła podanie przez ePUAP, wyraziła zgodę lub sama złożyła wniosek o doręczanie pism drogą elektroniczną (art. 144a par. 1 Op).

Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której wystąpią „problemy techniczne” uniemożliwiające organowi podatkowemu doręczenie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wówczas może to nastąpić w sposób tradycyjny, pocztą lub przez uprawnione osoby i organy (art. 144 par. 3 Op).

Zdaniem ministra finansów (patrz ramka niżej) pojęcie „problemy techniczne” to zidentyfikowane awarie systemu teleinformatycznego, a nie problemy techniczne leżące po stronie użytkownika systemu (patrz ramka). Oznacza to, że organy podatkowe w zasadzie tylko w przypadku zdiagnozowanych awarii systemu ePUAP mają prawo do doręczeń pism wymienionym wyżej podmiotom w formie papierowej.


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • LO(2017-04-18 10:57) Zgłoś naruszenie 00

    Postępowanie podatkowe znam słabo ale zastanawia mnie czy rzeczywiście w postępowaniu podatkowym "Profilem zaufanym ePUAP można podpisać tylko wiadomości przesyłane za pomocą zatwierdzonych wzorów dokumentów elektronicznych, czyli znormalizowanych formularzy"? Poza postępowaniem podatkowym, zarówno organ jak i strona / klient mogą przesyłać poprzez ePUAP także dokumenty bez ustalonych wzorców, np. wnioski o udostępnienie informacji publicznej.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane