statystyki

Jak rozliczyć przekazanie kontrahentom markowych alkoholi

autor: Marcin Szymankiewicz05.06.2017, 17:00
alkohol, akcyza, banderola

Przekazanie prezentów (markowe alkohole) członkom władz kluczowych odbiorców nosi znamiona wydatków o charakterze reprezentacyjnym.źródło: ShutterStock

ABC spółka z o.o. (podatnik VAT czynny) świadczy usługi wsparcia informatycznego dla firm krajowych. Głównymi klientami ABC sp. z o.o. są dwie spółki kapitałowe. W trosce o dobry wizerunek firmy ABC sp. z o.o. przekaże 8 czerwca 2017 r. członkom zarządu obu tych spółek (łącznie 6 osób) markowy alkohol. Każda osoba otrzyma jedną butelkę alkoholu. Osoby obdarowane są obywatelami polskimi zamieszkałymi w Polsce. Wartość jednej butelki alkoholu wynosi 615 zł brutto. Łączny koszt zakupu tych markowych prezentów wyniósł 3690 zł, w tym VAT 690 zł. Zakup alkoholu został udokumentowany fakturą wystawioną przez ich dostawcę 2 czerwca 2017 r. Spółka otrzymała ją tego dnia łącznie z nabytym towarem. Zapłaty za nabyty alkohol spółka ABC dokona przelewem na rachunek bankowy ich dostawcy 7 czerwca 2017 r. Jak spółka powinna rozliczyć podatkowo zakup, a następnie przekazanie tego markowego alkoholu członkom zarządów spółek będących głównymi klientami spółki ABC? Spółka ABC podatek VAT i zaliczki na CIT płaci za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki ABC jest rok kalendarzowy. Spółka ABC jest małym przedsiębiorcą.

Reklama


Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT).

Zatem aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

● został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

● jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

● pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

● poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

● został właściwie udokumentowany,

● nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu. Opierając się na znaczeniu słownikowym, można przyjąć, że reprezentacja to „okazałość, wytworność, świadcząca o czyimś bogactwie lub wysokiej pozycji społecznej” („Nowy Słownik Języka Polskiego” pod. red. E. Sobol, Warszawa 2003, s. 838).


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama