statystyki

Jak rozliczyć przekazanie kontrahentom markowych alkoholi

autor: Marcin Szymankiewicz05.06.2017, 17:00
alkohol, akcyza, banderola

Przekazanie prezentów (markowe alkohole) członkom władz kluczowych odbiorców nosi znamiona wydatków o charakterze reprezentacyjnym.źródło: ShutterStock

ABC spółka z o.o. (podatnik VAT czynny) świadczy usługi wsparcia informatycznego dla firm krajowych. Głównymi klientami ABC sp. z o.o. są dwie spółki kapitałowe. W trosce o dobry wizerunek firmy ABC sp. z o.o. przekaże 8 czerwca 2017 r. członkom zarządu obu tych spółek (łącznie 6 osób) markowy alkohol. Każda osoba otrzyma jedną butelkę alkoholu. Osoby obdarowane są obywatelami polskimi zamieszkałymi w Polsce. Wartość jednej butelki alkoholu wynosi 615 zł brutto. Łączny koszt zakupu tych markowych prezentów wyniósł 3690 zł, w tym VAT 690 zł. Zakup alkoholu został udokumentowany fakturą wystawioną przez ich dostawcę 2 czerwca 2017 r. Spółka otrzymała ją tego dnia łącznie z nabytym towarem. Zapłaty za nabyty alkohol spółka ABC dokona przelewem na rachunek bankowy ich dostawcy 7 czerwca 2017 r. Jak spółka powinna rozliczyć podatkowo zakup, a następnie przekazanie tego markowego alkoholu członkom zarządów spółek będących głównymi klientami spółki ABC? Spółka ABC podatek VAT i zaliczki na CIT płaci za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki ABC jest rok kalendarzowy. Spółka ABC jest małym przedsiębiorcą.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT).

Zatem aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

● został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

● jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

● pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

● poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

● został właściwie udokumentowany,

● nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu. Opierając się na znaczeniu słownikowym, można przyjąć, że reprezentacja to „okazałość, wytworność, świadcząca o czyimś bogactwie lub wysokiej pozycji społecznej” („Nowy Słownik Języka Polskiego” pod. red. E. Sobol, Warszawa 2003, s. 838).


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane