Rząd stale walczy o większe wpływy z podatków. Organy skarbowe zachowują szczególną czujność podczas kontroli wpływów z VAT do budżetu, stąd większość zmian w prawie ma na celu uszczelnienie poboru podatku od towarów i usług. Na planowanych zmianach zyska budżet, a co z podatnikami? Szykują się nowe obowiązki dla firm związane z JPK i mechanizmem podzielonej płatności czyli split payment. Po dużej noweli VAT przyszedł czas na nową Ordynację podatkową. Zgodnie z jej założeniami, nowe przepisy mają ocieplić wizerunek organów skarbowych. Rząd nie zapomina też o wpływach z akcyzy. Na zmiany muszą przygotować się także rolnicy handlujący tytoniem.
1
Split payment czyli podzielona płatność
Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nie tylko wymusi na przedsiębiorcach nowe obowiązki związane z dostosowaniem swojego systemu informatycznego do nowej formy płatności, ale także może doprowadzić do ograniczenia płynności finansowej firm.
Jeśli posłowie przyjmą projekt, od 1 stycznia 2018 roku każdy podatnik posiadać będzie obowiązkowy rachunek VAT prowadzony nieodpłatnie przez bank, w którym posiada konto rozliczeniowe. Zgodnie z art. 108a noweli, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, zarówno przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi jak i przy dokonywaniu płatności za nabyte dobra, mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności. Wówczas płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest odprowadzana na rachunek bankowy dostawcy. Pozostała zapłata z kolei odpowiadająca kwocie podatku VAT trafiałaby na specjalne kontro dostawcy – rachunek VAT.
Decyzję o sposobie płatności podejmuje nabywca. To on decyduje czy płatność zostanie podzielona. Innymi słowy, od niego zależy, czy na kontro przedsiębiorcy trafi kwota brutto wraz z wliczonym w nią podatkiem, czy netto skorygowana o podatek VAT. Nowela ustawy o VAT pozostawia więc w rękach nabywców kwestię płynności finansowej firm.
Etap legislacyjny: opiniowanie
Jaki los czeka przedsiębiorców i jak zadbać o płynność finansową przy podzielonej płatności? O tym przeczytasz tutaj.>>
Dowiedz się także, jak problem podzielonej płatności rozwiązały inne kraje >>
Dowiedz się także, jak problem podzielonej płatności rozwiązały inne kraje >>">
ShutterStock
Zobacz również
2
Nowa Ordynacja podatkowa
Rozszerzenie obowiązków w ramach JPK to niejedyne zmiany w Ordynacji podatkowej. We wrześniu 2017 roku ma powstać projekt nowej ustawy, która liczyć ma ponad 700 artykułów.
Przewodniczący komisji kodyfikacyjnej ogólnego prawa podatkowego, prof. Leonard Etel poinformował, że nie pozostała już żadna kwestia, której komisja by nie rozważyła, a która byłaby sygnalizowana w doktrynie prawa podatkowego, orzecznictwie, czy praktyce. "Wszystkie zinwentaryzowane problemy rozwiązaliśmy w projekcie, który będzie gotowy we wrześniu" – powiedział w rozmowie z PAP.
Inicjatorzy nowego projektu zdradzają, że celem planowanych regulacji jest przede wszystkim zmiana społecznego przekonania o „nieprzychylnych” podatnikom organom skarbowym. Przepisy mają zatem uregulować relacje podatnika z fiskusem. Nowa Ordynacja podatkowa ma także zapewnić skuteczniejszą ściągalność podatku.
Więcej o zmianach w Ordynacji podatkowej przeczytasz tutaj.>>
Inicjatorzy nowego projektu zdradzają, że celem planowanych regulacji jest przede wszystkim zmiana społecznego przekonania o „nieprzychylnych” podatnikom organom skarbowym. Przepisy mają zatem uregulować relacje podatnika z fiskusem. Nowa Ordynacja podatkowa ma także zapewnić skuteczniejszą ściągalność podatku.
Więcej o zmianach w Ordynacji podatkowej przeczytasz tutaj.>>">
ShutterStock
3
Walka o wpływy z akcyzy czyli pakiet tytoniowy
Nowela ustawy o podatku akcyzowym ma uderzyć w szarą strefę i ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej legalnym podmiotom dokonującym obrotu suszem tytoniowym. Państwo obejmie nadzór nad uprawami suszu, a rolnicy nie sprzedadzą go już za granicę bez podatku.
Na skutek proponowanej zmiany art. 9b, sprzedaży suszu tytoniowego połączonej
z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem, bez akcyzy, będą mogli dokonać jedynie
podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a nie jak
dotychczas również rolnik. Rolnik będzie mógł dokonać sprzedaży suszu tytoniowego bez
akcyzy jedynie podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który zużywa susz
tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczącemu podmiotowi
tytoniowemu.
Dowiedz się więcej >>
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję