Poradnia podatkowa: Czy firma, która posiada budynek, musi od niego płacić maksymalne stawki? Kiedy budynek w złym stanie technicznym będzie wyłączony z opodatkowania a pod jakimi warunkami część budynku może zostać opodatkowana niższą stawką? Czy w 2016 roku zapłacę wyższy podatek od mieszkania, w ilu ratach będzie można płacić daninę od nieruchomości, co się stanie, jeśli podatnik nie będzie miał środków na jednorazową zapłatę, jak policzyć podatek od części wspólnych - tego wszystkiego dowiecie się z naszego poradnika.
● Prowadzę firmę. W przyszłym roku zamierzam kupić niewielki budynek, który posłuży jako biuro i jednocześnie niewielki zakład produkcyjny. Części budynku nie zamierzam używać, bo muszę ją wyremontować. Według jakich stawek zapłacę podatek?
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą musi płacić podatek od nieruchomości według najwyższych stawek. Zasada ta obowiązuje do końca 2015 r. i zostanie utrzymana również od 1 stycznia 2016 r., a więc po zmianach w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tą zasadą za budynek związany z prowadzeniem działalności gospodarczej należy uznać budynek będący w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (z pewnym wyjątkiem). Zatem już samo posiadanie nieruchomości przez firmę oznacza konieczność opodatkowania jej według najwyższej stawki podatku, określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b. Konieczność wykonania remontu części budynku nie wpływa na wysokość stawki podatku.
Stawkę ustala rada gminy lub miasta, ale nie może ona przekroczyć poziomu określonego przez ministra finansów w specjalnym obwieszczeniu - w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych (jest ono publikowane co roku w Monitorze Polskim – np. stawki na 2016 rok zostały ogłoszone w M.P. z 2015 r. poz. 735). Minister przed ogłoszeniem stawek musi brać pod uwagę wskaźnik inflacji, ponieważ stawka maksymalna jest waloryzowana (zwiększana, jeśli jest inflacja, lub zmniejszana, jeśli wystąpiła deflacja) o ten wskaźnik. Ponieważ w I połowie 2015 r. mieliśmy do czynienia z deflacją, to stawka maksymalna na przyszły rok zmniejszy się o 1,2 proc. Kwotowo będzie to niewielka zmiana. Stawka maksymalna na 2015 r. wynosi bowiem 23,13 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku firmowego, a stawka na 2016 r. wyniesie 22,86 zł za 1 mkw. Ale uwaga! Nie każda rada gminy lub miasta uchwala stawki maksymalne. Mogą być one niższe. Przedsiębiorca musi to sprawdzić.
Po nabyciu budynku przedsiębiorca ma obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Musi więc wejść na stronę internetową gminy, na terenie której położona jest jego nieruchomość, i zobaczyć, jaka stawka obowiązuje na dany rok. Dopiero wtedy będzie mógł obliczyć podatek do zapłaty, który wykazuje w deklaracji.
Podstawa prawna
Art. 1a ust. 1 pkt 3, art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b, art. 6 ust. 9 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
● Jestem przedsiębiorcą i posiadam trzy budynki zajęte na działalność gospodarczą. Jeden z nich jest jednak na tyle zniszczony, że zastanawiam się nad wyłączeniem go z działalności. Nie podjąłem jeszcze decyzji, czy będę go remontował. Czy budynek w złym stanie technicznym będzie wyłączony z opodatkowania?
Niestety, taki budynek od 1 stycznia 2016 r. nie będzie wyłączony z opodatkowania. Przed tą datą również należy go opodatkować. Co się zmieni? Od 1 stycznia 2016 r. ustawodawca w zasadzie zmusza podatnika do działania. Jeśli budynek będzie po prostu nieużytkowany przez firmę, to i tak będzie ona musiała płacić podatek według najwyższej stawki, właściwej dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nowy przepis (art. 1a ust. 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) przewiduje jednak, że do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie należy zaliczać budynków, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego. Chodzi o decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy budynku jego rozbiórkę i uporządkowanie terenu. Decyzja ta określa też terminy przystąpienia do tych robót i ich zakończenia. A zatem podatnik, który otrzyma taką decyzję, będzie mógł opodatkować budynek według niższej stawki – właściwej dla budynków lub ich części pozostałych, a po jego wyburzeniu w ogóle przestanie płacić daninę. Natomiast jeśli przedsiębiorca nie uzyska takiej decyzji organu nadzoru budowlanego, musi traktować budynek jako związany z prowadzeniem działalności gospodarczej i opodatkować go według najwyższej stawki.
Podstawa prawna
Art. 1a ust. 2a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.).
● Prowadzę firmę i podpisałem już wstępną umowę na zakup budynku z dobudówką. Akt notarialny przenoszący własność budynku podpiszę po Nowym Roku. Będę chciał jednak wyburzyć tę dobudówkę, ponieważ nie jest mi do niczego potrzebna, a jest w opłakanym stanie. Czy będę mógł ją opodatkować niższą stawką podatku od nieruchomości?
Podatnik będzie miał możliwość obniżenia stawki, a nawet w ogóle niepłacenia podatku, pod warunkiem że podejmie działania zmierzające do likwidacji dobudówki. Należy ją bowiem traktować jako część budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zatem dopóki będzie ona istniała i będzie własnością przedsiębiorcy, dopóty będzie opodatkowana. Co do zasady powinna być objęta najwyższą stawką podatku od nieruchomości. Jeśli jednak podatnik uzyska decyzję ostateczną organu nadzoru budowlanego o rozbiórce dobudówki, będzie mógł do czasu rozbiórki opodatkować ją niższą stawką podatku, właściwą dla budynków lub ich części pozostałych. Po rozbiórce przestanie istnieć podstawa opodatkowania dobudówki.
Podstawa prawna
Art. 1a ust. 2a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.).
● Jestem właścicielem mieszkania. Rada miasta co roku podwyższa stawki na kolejny rok. Czy w 2016 roku również zapłacę wyższy podatek od swojego lokalu?
Rada miasta ma co roku możliwość zmiany stawek podatku od nieruchomości do poziomu maksymalnego ustalonego przez ministra finansów w obwieszczeniu w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych. Nie musi jednak podwyższać stawek, ma więc pewną dowolność. W przyszłym roku nie może jednak podwyższyć stawki podatku od mieszkań, ponieważ z obwieszczenia ministra finansów w sprawie stawek na 2016 rok wynika, że wyniesie ona tyle, ile w 2015 roku, czyli 0,75 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej mieszkania. Rada miasta może więc jedynie zmniejszyć poziom daniny na przyszły rok lub pozostawić go na obecnym poziomie.
Podstawa prawna
Pkt 2 lit. a obwieszczenia ministra finansów z 5 sierpnia 2015 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2016 r. (M.P. z 2015 r. poz. 735).
● Kupiłam ostatnio niewielkie mieszkanie (35 mkw.) na kredyt. Policzyłam sobie już, że w przyszłym roku będę musiała zapłacić 21 zł podatku od nieruchomości. Moja gmina poinformowała, że nie podwyższy stawki w przyszłym roku, a wynosi ona obecnie 0,60 zł za 1 mkw. Czy będę musiała zapłacić podatek w ratach?
Od 1 stycznia 2016 r. zmieniają się zasady dotyczące płatności podatku od nieruchomości. W dalszym ciągu zasadą będzie płatność daniny w czterech równych ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Od Nowego Roku będą obowiązywały jednak pewne wyjątki od tej zasady. Dla podatniczki znaczenie ma przede wszystkim ten, zgodnie z którym, w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, danina jest płatna jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty. Zatem podatniczka nie będzie miała wyboru. Po otrzymaniu decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości na 2016 rok od burmistrza lub prezydenta miasta będzie musiała wpłacić należność na konto gminy jednorazowo. Co do zasady podatek powinna uiścić do 15 marca. Jeśli jednak zdarzy się tak, że burmistrz lub prezydent miasta doręczy jej decyzję ustalającą wysokość podatku po 1 marca, to podatniczka będzie musiała wpłacić należność w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 7 i 11a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
● Jestem emerytką. Ostatnio zmarł mój mąż. Mieszkam więc sama w domu. Dowiedziałam się w gminie, że podatek od niego wyniesie w przyszłym roku ok. 90 zł. Ponieważ sporo wydaję na leki, nie wiem, czy będę miała na zapłatę podatku. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
Od 1 stycznia 2016 r. ustawa o podatkach i opłatach lokalnych będzie narzucała obowiązek jednorazowej wpłaty podatku od nieruchomości, gdy danina na cały rok nie przekroczy 100 zł. Podatniczka będzie więc musiała wpłacić podatek jednorazowo. Jeśli nie będzie miała pieniędzy na zapłatę, to będzie mogła złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wniosek o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie go na raty. Jeśli powstanie już zaległość podatkowa, to będzie mogła również wystapić o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty zaległości na raty, a nawet jej umorzenie. Organ nie musi się jednak na to zgodzić. Ma tu swobodę działania, np. może rozłożyć płatność na raty w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ważne jest więc odpowiednie uzasadnienie wniosku przez podatniczkę.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 11a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Art. 67a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).
● Jestem współwłaścicielem budynku o powierzchni 200 mkw. Wydzieliłem jednak w nim dwa lokale, po 10 mkw. każdy. Uzyskałem też korzystną dla mnie interpretację, zgodnie z którą dzięki wyodrębnieniu mogę płacić niewielki podatek od nieruchomości, mimo że w gminie, na której jest nieruchomość, obowiązują stawki maksymalne. Czy od 1 stycznia 2016 r. będę mógł dalej płacić niewielki podatek od tzw. części wspólnych (180 mkw.)?
Tego rodzaju optymalizacja podatkowa nie będzie możliwa od 1 stycznia 2016 r. Wchodzą bowiem zmiany, które spowodują, że podatnik będzie musiał zapłacić podatek nie od części powierzchni użytkowej, ale od jej całości. Obecnie każdy ze współwłaścicieli musi zapłacić podatek od 10 mkw. wyodrębnionego lokalu oraz jedynie od ułamka powierzchni tzw. części wspólnych. W przypadku czytelnika, zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ułamek wyniesie 1/20 (oblicza się go, ustalając stosunek powierzchni użytkowej wyodrębnionego lokalu do powierzchni całego budynku). W efekcie każdy ze współwłaścicieli zapłaci daninę od własnego wyodrębnionego lokalu oraz od 9 mkw. powierzchni części wspólnej (1/20 x 180 mkw.). Zatem większość powierzchni części wspólnej pozostaje nieopodatkowana, co oznacza oszczędność dla współwłaścicieli.
Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje likwidację powyższych zasad obliczania podatku od części wspólnych. Po zmianach każdy ze współwłaścicieli będzie musiał zapłacić od części wspólnej podatek w zakresie odpowiadającym jego udziałowi w nieruchomości wspólnej. Jeśli udziały są równe (po 50 proc.), to każdy ze współwłaścicieli zapłaci 50 proc. od 180 mkw. Innymi słowy, uiści daninę od 10 mkw. wyodrębnionego lokalu oraz 90 mkw. powierzchni wspólnej. W efekcie całe 200 mkw. powierzchni budynku zostanie opodatkowane.
Podstawa prawna
Art. 3 ust. 5 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).