statystyki

Nie warto się spieszyć z rozliczaniem rabatu na przełomie roku

autor: Radosław Kowalski09.11.2015, 09:39; Aktualizacja: 09.11.2015, 09:46
podatki

W czasie przeglądu podatkowego dokonanego przez doradcę podatkowego współpracującego od dłuższego czasu ze spółką prawnik, pan Jakub, zwrócił uwagę na to, że taka praktyka jest najgorsza z możliwych.źródło: ShutterStock

OPIS SYTUACJI: Polska spółka KOWELEKTRON SA zajmuje się m.in. produkcją podzespołów elektronicznych, które są wykorzystywane do produkcji zaawansowanych technologicznie linii produkcyjnych. Wytwarzaniem takich linii zajmuje się w kraju zaledwie kilka podmiotów, które w większości są ze sobą powiązane. Ze względu na specyficzny zakres asortymentu odbiorcami produktów spółki jest niewielka grupa klientów.

Z podmiotami takimi KOWELEKTRON SA ma zawarte stałe wieloletnie umowy na dostawę podzespołów. Wszyscy odbiorcy produkowanych przez spółkę podzespołów mają głównie zagranicznych nabywców, a zatem zdecydowaną większość swojej produkcji sprzedają za granicę. Z kolei spółka nabywa większość materiałów zużywanych do wytwarzania produktów poza Polską. W konsekwencji w umowach zawartych pomiędzy KOWELEKTRON SA a jej krajowymi odbiorcami zamieszczono klauzule waloryzacyjne odwołujące się do wskaźników rynkowych państwa importu materiałów (sam mechanizm waloryzacji jest zbyt skomplikowany, aby go opisywać, a jednocześnie nie ma większego znaczenia dla dalszej analizy). W związku z tym zgodnie z umową raz do roku następuje waloryzacja cen podzespołów produkowanych przez spółkę, przez co ich wartość w odniesieniu do transakcji dokonanych w ostatnich 12 miesiącach ulega zmianie (w zależności od sytuacji niekiedy są to zmiany zwiększające, innym razem są to zmiany in minus). Okresy waloryzacyjne kończą się wraz z zakończeniem roku kalendarzowego, który jest jednocześnie rokiem podatkowym spółki, co w pewnym stopniu jest determinowane umownymi wskaźnikami i sposobami waloryzacyjnymi (w tym publikacją danych uwzględnianych w waloryzacji).

Ponadto w kontraktach zawartych przez spółkę z jej krajowymi odbiorcami podzespołów wpisane zostały klauzule określające w przeszłości premie pieniężne, których uzyskanie było zależne od osiągnięcia odpowiedniego wolumenu zakupów. W przeszłości premie pieniężne były klasyfikowane jako wypłaty dokonywane poza rozliczeniem VAT i stanowiły koszt podatkowy spółki (jako wypłacającego). Na skutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12) dotyczącej zasad klasyfikacji premii pieniężnych, a także w wyniku potwierdzenia wyrażonego w niej poglądu w interpretacji ogólnej ministra finansów, strony umów (czyli spółka i jej kontrahenci) zaczęły klasyfikować owe premie jako rabaty posprzedażne przyznawane przez spółkę nabywcom. W efekcie finalna roczna wysokość przychodu uzyskiwanego przez spółkę z tytułu sprzedaży swoich produktów kontrahentom determinowana jest nie tylko iloczynem ceny jednostkowej i liczby produktów będących przedmiotem transakcji, ale również wskaźnikiem waloryzacji 12-miesięcznej oraz kwotami przyznanych rabatów posprzedażnych.

Takie wielopoziomowe i wieloetapowe kształtowanie ceny dostarczanych produktów, a w konsekwencji przychodów podatkowych spółki spowodowało, że wystąpił problem, kiedy ująć korekty przychodu – w okresie, w którym sprzedaż pierwotnie miała miejsce, czy w momencie ustalenia finalnej ceny, czyli po zastosowaniu klauzul waloryzacyjnych i po rozliczeniu rabatów.

W praktyce zależnie od tego, kiedy były dokonane finalne ustalenia dotyczące zmiany ceny, spółka uwzględniała różnice:

● w roku uzyskania pierwotnych przychodów, jeżeli cena była rozliczona przed złożeniem zeznania, lub


Pozostało 86% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane