Chcemy zwiększać poziom ochrony uczciwych podatników. A jednocześnie priorytetem jest dla nas uszczelnianie systemu. W przyszłym roku ułatwimy obywatelom rozliczenia, zapewniając pełny elektroniczny kontakt z urzędami skarbowymi na Portalu Podatkowym - uważa Mateusz Szczurek, minister finansów.
W świadomości wielu Polaków urzędnik skarbowy to osoba, która chce przyłapać podatnika na błędzie i nałożyć dotkliwą karę. Czy jest szansa na zmianę takiego obrazu administracji podatkowej?
Taki obraz to stereotyp, najczęściej nieuczciwy wobec skarbowców, wykonujących trudną, niedocenianą, a przecież kluczową dla państwa pracę. Żałuję, że bywa także powielany przez środki masowego przekazu, bez analizy faktów. Walka z takim uproszczeniem, które niestety zadomowiło się w świadomości wielu Polaków, jest niezwykle trudnym wyzwaniem. Mamy taką świadomość i dokładamy wielu starań, aby do naszych klientów dotarło krótkie, aczkolwiek jedynie prawdziwe przesłanie: pomagamy płacić podatki dla dobra wspólnego. Współczesna administracja podatkowa staje się z każdym dniem bardziej elastyczna, zinformatyzowana i otwarta na współpracę z klientami na najdogodniejszych dla nich warunkach. Dzisiaj swoje bieżące sprawy podatkowe możemy załatwić w urzędzie skarbowym zarówno przez telefon, e-mail czy też, jak kto woli, stawiając się osobiście. Jeszcze kilka lat temu taki wybór nie był możliwy. Dzięki wykonanej przez urzędników tytanicznej pracy wypełnienie w internecie zeznania podatkowego zajmuje podatnikowi kilka minut, a zwrot nadpłaconego podatku dla rodzin wielodzietnych trwa zaledwie maksymalnie 30 dni, a nie trzy miesiące. Poprawa jakości usług wymaga ciągłych zmian w organizacji, przekwalifikowywania wielu skarbowców, podejmowania nowych zadań. Tak więc, wbrew stereotypom, muszę podkreślić, że współczesna administracja podatkowa nie tylko pomaga obywatelom w wypełnianiu obowiązków podatkowych, lecz jest także coraz sprawniejsza i, co potwierdzają badania, coraz lepiej postrzegana przez podatników.