statystyki

Korekta przepisu czy interpretacji

autor: Paweł Ziółkowski06.07.2015, 09:50; Aktualizacja: 06.07.2015, 10:33

Resort finansów zamierza wprowadzić w ustawach o podatku dochodowym zapis o tym, że korekty rozlicza się na bieżąco (projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów – druk 3432). Wszyscy z utęsknieniem czekamy na taką regulację, bo uprości rozliczenia. Rodzi się jednak dość zaskakujące pytanie: po co ją wprowadzać?

Obecnie w ustawie o PIT i w ustawie o CIT nie ma regulacji dotyczącej zasad dokonywania korekt sprzedaży i kosztów. Przez lata dominował pogląd, że wszystko zależy od powodu korekty – termin jej dokonania uzależniony był bowiem od zdarzenia gospodarczego. Jeżeli powodem korekty był błąd (np. na fakturze znalazło się 1000 sztuk zamiast 100), korekta nie następowała w wyniku nowego zdarzenia, więc w pełni zasadne było jej wsteczne rozliczenie (zarówno od strony przychodów sprzedawcy, jak i kosztów nabywcy).

Inaczej gdy miało miejsce nowe zdarzenie, w szczególności zwrot towaru (np. w ramach gwarancji). Zwrot jest zdarzeniem samym w sobie, wobec czego naturalne wydawało się, że powinien być rozliczany w momencie zwrotu, bez konieczności cofania się w czasie. Analogicznie było w razie udzielenia rabatu posprzedażowego.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane