statystyki

Nie ma VAT od kar umownych

autor: Patrycja Dudek14.03.2019, 09:02; Aktualizacja: 14.03.2019, 09:06
Kary umowne za zniszczenie przedmiotu najmu powinny być traktowane jak odszkodowania za utratę wartości, a nie jak wynagrodzenie za usługę

Kary umowne za zniszczenie przedmiotu najmu powinny być traktowane jak odszkodowania za utratę wartości, a nie jak wynagrodzenie za usługęźródło: ShutterStock

Nakładane na najemców opłaty za uszkodzenie wypożyczonych samochodów nie są wynagrodzeniem za usługę, tylko odszkodowaniem za utratę wartości przedmiotu najmu – orzekł wczoraj WSA w Warszawie.

Spór w tej sprawie toczyła firma rent-a-car. We wniosku o interpretację poinformowała, że wynajmuje samochody na terenie Polski, wystawiając faktury z 23 proc. VAT. Najemcy zobowiązują się w umowie do zwrotu samochodu w stanie niepogorszonym. Z umowy wynika, że firma nie wyraża zgody na zwrot przedmiotu najmu, który został w jakikolwiek sposób uszkodzony w trakcie trwania umowy.

Zdarzają się jednak przypadki naruszenia przez najemców tego zapisu. W takim przypadku najemcy są obciążani karami umownymi. Podstawą ich naliczenia są stwierdzone szkody w pojeździe, które wymagają napraw, oraz drobne uszkodzenia, które nie podlegają naprawom, takie jak: zarysowania, wgniecenia, odpryski.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane