Obecnie ustawodawca przeniósł te kompetencje przede wszystkim na naczelników urzędów skarbowych. Przy czym, w określonych przypadkach, organem właściwym jest również naczelnik urzędu celno-skarbowego. W praktyce oznacza to konieczność każdorazowego sprawdzenia, który z tych dwóch organów jest uprawniony do podejmowania określonych czynności w zakresie akcyzy. Jednocześnie skutkuje to bardzo rozbudowanymi zmianami w dotychczas obowiązujących przepisach.
W obszarze podatku akcyzowego warto jeszcze zwrócić uwagę na dążenie ustawodawcy do przerzucania na podatników negatywnych skutków niemożności dokonania weryfikacji lub rozliczeń w tym podatku. Jako przykład można wskazać nowelizację art. 41a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie na podatnika nałożono obowiązek przekazania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego kopii dokumentu potwierdzającego złożenie zabezpieczenia akcyzowego w sytuacji, gdy teleinformatyczny system służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie funkcjonuje. Zabezpieczenie takie składa się do naczelnika urzędu celno-skarbowego, który podobnie jak naczelnik urzędu skarbowego jest organem KAS. Jednostki te nie wymienią się jednak samodzielnie informacjami, tylko ustawodawca żąda przedkładania stosownych dokumentów bezpośrednio przez podatników.
zobacz także:
Pozostała część komentarza obejmuje zmiany w poszczególnych ustawach, na które wpływ miało wejście w życie przepisów o KAS. Warto w tym obszarze zwrócić uwagę na kilka zagadnień. Pierwsze związane jest z niejednolitym odnoszeniem się do poszczególnych lub wszystkich organów KAS. Przykładem jest nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. W treści zmienionego art. 25 tej ustawy wskazano, że zarówno organy KAS, jak i naczelnicy urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej są uprawnieni do otrzymywania informacji z biur informacji gospodarczych. Przy czym zarówno naczelnik urzędu skarbowego, jak i dyrektor izby skarbowej są organami KAS. Oznacza to, że regulacja nowelizowanego przepisu dotycząca uprawnień organów KAS obejmuje swoim zakresem zarówno dostęp do informacji przez poszczególne organy KAS, jak i w innym miejscu umożliwia taki dostęp wszystkim organom KAS. Co więcej, ustawodawca wskazuje przy poszczególnych organach KAS na możliwość dostępu do informacji tylko w ramach określonych procedur, podczas gdy wszystkie organy KAS mogą otrzymywać informacje w ramach realizacji zadań nałożonych ustawą o KAS. Takie rozwiązanie w nowelizowanych przepisach w sposób istotny komplikuje jednoznaczne stwierdzenie, jaki organ i w jakim trybie może żądać udostępnienia informacji gospodarczych. Szczegółowo to zagadnienie zostało omówione w treści komentarza.
Drugi obszar to widoczny wzrost częstotliwości zmian przepisów. Część nowelizacji objęta komentowanymi przepisami stała się już nieaktualna ze względu na wejście w życie po 1 marca 2017 r. nowych ustaw zmieniających. W tym zakresie przykładów jest kilka, np. regulacje ustawy o grach hazardowych – zmienione od 1 kwietnia 2017 r., przepisy o biegłych rewidentach – zmienione od 11 maja 2017 r. lub ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych – zmieniona od 23 września 2017 r. W treści komentarza przy każdej takiej nowelizacji wskazano zakres tych zmian oraz odniesienia do ustaw nowelizujących.
Warto także wskazać przepisy, które wprawdzie zostały znowelizowane, ale obowiązywały przed 1 marca 2017 r. Przykładem będą dwie ustawy: o Służbie Celnej oraz o administracji podatkowej. Mimo że zasadnicza część przepisów zarówno ustawy o KAS, jak i przepisów wprowadzających ustawę o KAS weszła w życie 1 marca 2017 r., to część zmian obowiązywała już od 2 grudnia 2016 r. Przykładem są wskazane powyżej dwie ustawy, których zmiany wprowadzone komentowanym aktem prawnym obowiązywały do końca lutego 2017 r. 1 marca 2017 r. wiele ustaw, w tym również te dwie, zostały uchylone na mocy art. 260 przepisów wprowadzających KAS. Podsumowując, warto zwrócić uwagę na zakres oraz terminy wejścia w życie poszczególnych zmian w przepisach nowelizowanych komentowaną ustawą. Przy każdej jednostce komentarza wskazano początkową datę ich obowiązywania. Ma to na celu ułatwienie prawidłowego stosowania znowelizowanych przepisów.
Treść komentarza dostępna jest w eDGP >>
Kolejna część komentarza ukaże się 20 listopada
TYDZIEŃ Z KOMENTARZAMI – baza publikacji
Dotychczas w tygodniku Podatki i Księgowość komentowaliśmy m.in. ustawy:
● z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
● z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
● z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
● z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
● z 29 września 1994 r. o rachunkowości
● z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
● z 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
● z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
● z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
● z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
● z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
Komentowaliśmy też m.in. rozporządzenia:
● z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących
● z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
● z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych
● z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych
● z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień
● z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur