statystyki

Kontrola operacyjna KAS: Groźna dla oszustów i… praw obywateli

autor: Andrzej Halicki29.05.2017, 09:27; Aktualizacja: 29.05.2017, 09:38
kontrola, urzędnik

Celem kontroli operacyjnej jest wykrycie, ustalenie sprawców oraz uzyskanie i utrwalenie dowodów przestępstw wskazanych w art. 118 ust. 1 ustawy o KAS.źródło: ShutterStock

Czy wprowadzając szczególne uprawnienia dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zagwarantowano inwigilowanym podatnikom bezpieczeństwo i zachowanie standardów konstytucyjnych? Są co do tego poważne wątpliwości.

Reklama


Przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1947) w sprawie prowadzenia kontroli operacyjnej przez Służbę Celno-Skarbową budzą poważne wątpliwości obywateli. Jeden z nich, dr nauk prawnych Andrzej Halicki, złożył w tej sprawie petycję. Zarzucił, że przepisy naruszają konstytucję. Zgodziło się z nim Biuro Analiz Sejmowych. Stwierdziło, że przepisy trzeba poprawić. Petycję negatywnie zaopiniowała jednak sejmowa komisja ds. petycji. Sprawa została więc formalnie zakończona – przepisy zostają, żadnych zmian nie będzie.

Eksperci uważają jednak, że tak być nie może. Twierdzą, że – skądinąd potrzebny – instrument do walki z przestępcami podatkowymi może uderzyć w bogu ducha winnych podatników. Podsłuchy, czytanie korespondencji to nie jest zwyczajna procedura i powinna być stosowana tylko w wyjątkowych przypadkach. Ograniczoną możliwość ich stosowania miało zapewnić zarządzanie kontroli operacyjnej wyłącznie przez Sąd Okręgowy w Warszawie na podstawie pisemnego wniosku szefa Krajowej Administracji Skarbowej, złożonego po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora generalnego. Tymczasem – jak twierdzą eksperci – przepis został skonstruowany tak, że kontrola sądu stała się iluzoryczna. Choć pozornie decyzja organu może zostać poddana kontroli sądowej, to faktycznie o jej zakresie nie decyduje niezawisły sąd, ale szef KAS, który może według własnego uznania określić materiały, które należy przekazać temu sądowi. Taki sposób regulacji wydaje się naruszać art. 45 ust. 1 Konstytucji RP (prawo do sądu).

Jest też drugi zarzut. Chodzi o nieinformowanie podatnika nie tylko o wszczęciu i prowadzeniu kontroli, lecz także o tym, że taka kontrola w ogóle była wobec niego prowadzona. Skutkiem tego podatnik nie będzie wiedział, że jest obiektem inwigilacji – co jest jeszcze zrozumiałe – ale nie dowie się też po zakończeniu kontroli, że służby zbierały na jego temat informacje, które nie wiadomo jak długo będą przechowywane. Brak takiego mechanizmu w ustawie o KAS narusza art. 45 ust. 1 (prawo do sądu) oraz art. 78 Konstytucji RP (prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji).

– W ten sposób można mieć teczkę na każdego – mówi Mirosław Siwiński, dyrektor w departamencie podatków Kancelarii Prof. Modzelewskiego. Jest zdania, że nieprecyzyjne regulacje w połączeniu z praktyką organów podatkowych – nastawionych na kwestionowanie rozliczeń podatników, a nie na ich kontrolę – stanowią bardzo niebezpieczną broń.


Pozostało jeszcze 88% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Zgłoszenie przestępstw i zbrodni masowych.(2017-06-15 10:50) Zgłoś naruszenie 00

    Rzeczywista wartość wszystkich firm i przedsiębiorstw całej gospodarki jak i dochód w rzeczywistości pojedyncze, została przestępczo wielokrotnie powielona i jest aktualnie okradana wielokrotnie przez domnożone akcjonariaty firm i przedsiębiorstw i kolejnych ich właścicieli i udziałowców całkowitych jak kolejni/ne udziały we własności, czyli obligacje skarbu państwa i znowuż kolejne dopisane wyceny tych samych majątków i dochodów w notowaniach bankowych przez ich prywatnie i przestępczo przypisanych kolejnych właścicieli i kolejnych stuprocentowych udziałowców którzy współpracowali w przestępczej piramidzie i tradycyjnie we władczej korupcji okradli uprzednio, czyli na przełomie 80-tych i 90-tych lat majątek i mienie państwowe, wykupując akcje robotnicze przy pomocy dodruku narodowych banków i państw i kradzieży, oficjalnie zdublowany majątek i mienie nazwano obligacjami skarbu państwa, faktycznie w większości sprywatyzowany i już przestępczo dublujący dochody firm i przedsiębiorstw państwowych i także sprywatyzowanych w większości przez przestępców z dodruku i fałszowanych notowań bankowych, jak i dodatkowo te same wartości i wyceny w rzeczywistości pojedyncze, zostały po raz kolejny pomnożone, jak i dochody od nich w wycenach akcji banków na giełdach akcyjnych które mają w swoich wycenach też ujęte obligacje już w ten sposób zdublowanych majątków firm i przedsiębiorstw skarbu państwa, jak i dodatkowo po raz czwarty(!) w notowaniach giełdowych akcyjnych przestępczo powielono stuprocentowe udziały całościowe, czterokrotnie, jak i powielone czterokrotnie i przestępczo wypłacane dochody okradanych przestępczo tych samych firm i przedsiębiorstw i majątku dochodowego państwowego obywateli pracujących przez wielokrotnie dopisywane kolejne akcjonariaty okradające kilkukrotnie w rzeczywistości pojedyncze majątek i mienie corocznie, co najmniej czterokrotnie(!), to ogromne przestępstwa ze skutkami także przestępczymi i zbrodniczymi. Gigantyczna coroczna kradzież kilkukrotnie przewyższającej wartość rzeczywistą pojedynczego majątku wszystkich firm i przedsiębiorstw ujętych w ich kapitałach zakładowych powoduje też rosnące obciążenie budżetu kredytami sprywatyzowanego i przestępczego sektora finansów i dopłaty dla ukrycia coraz większej kradzieży, wyprowadzając majątek i wykupując kolejne udziały w funduszach i subfunduszach, a także osiągając ściśle przestępcze dochody z czterokrotnie powielonych dywidend i wypłat od pojedynczych wartości, co kwalifikuje wszystkie firmy i przedsiębiorstwa ich majątki i dochody notowane na giełdach i wielokrotnie okradzione przez wszystkich przestępczo domnożonych kolejnych stuprocentowych udziałowców i właścicieli, ściśle przestępczych i przestępczo domnożonych kolejnych trzech stuprocentowych akcjonariatów do przejęcia całego ich mienia przestępczych notowań i udziałów wycen i pojedynczego w rzeczywistości, czyli wszystkich rzeczywistych majątków od wszystkich udziałowców także współpracujących w przestępstwie i przystających na okradanie i krycie tak przestępczych ogromnie praktyk, wskutek okradania wielokrotnego każdego roku powyżej wartości majątku i kapitału, jak i masowych przestępczych i zbrodniczych skutków, uprawnia organy państwa pełnoprawnie do przejęcia wszystkich majątków firm i przedsiębiorstw ujętych w wykazie skarbu państwa i wycenach giełdowych akcyjnych, jak i przejętych uprzednio i sprywatyzowanych przestępczo do przejęcia na własność wyłączną skarbu państwa oficjalnie i bezpowrotnie. Skutki tak ogromnych przestępstw są dotychczasowo dosłownie nie tylko mordercze dla gospodarek państwowych, ale rzeczywiście dla ogromnej liczby obywateli wykorzystywanych do niewolniczych prac bez umów o pracę i emerytur, jak i ubezpieczeń zdrowotnych w celowo utworzonej przestępczej szarej strefie, okradanych i mordowanych, także w licznie ustawianych rozwodach dla przykrycia współpracujących przestępczo prokuratur, sądów i władz ludzi organów państwa, jak i mordowanych mężczyzn i byłych mężów po kradzieżach, często wskutek wyroków rozwodowych sądowych, jak i fałszywych wycen zaniżających stan majątków tuż przed rozwodem, lub krótko po i doprowadzanych do bezdomności w sposób zorganizowany masowo, a więc takie jak wyżej gigantyczne przestępstwa finansowe są również ściśle zbrodniczymi i to w skutkach masowych. To zorganizowana przestępczość, mnogi mord, który jest także ukrywany przez planowe i mnogie domnażanie sierot i dzieci w sierocińcach i klasztorach, jak i kryty w statystykach kradzieżą danych osobowych osobom zamordowanym w dublowanych statystykach państwowych i kościelnych, powielanych danych osobowych i po zabiciu ofiary są chowane licznie na cmentarzach komunalnych, przykościelnych i przyklasztornych, szpitalnych, terenach podmiejskich i leśnych i utylizowane także w spalarniach odpadów komunalnych. To są przecież gigantyczne okrutne przestępstwa i zbrodnie zorganizowane.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama