statystyki

Kontrola operacyjna KAS: Groźna dla oszustów i… praw obywateli

autor: Andrzej Halicki29.05.2017, 09:27; Aktualizacja: 29.05.2017, 09:38
kontrola, urzędnik

Celem kontroli operacyjnej jest wykrycie, ustalenie sprawców oraz uzyskanie i utrwalenie dowodów przestępstw wskazanych w art. 118 ust. 1 ustawy o KAS.źródło: ShutterStock

Czy wprowadzając szczególne uprawnienia dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zagwarantowano inwigilowanym podatnikom bezpieczeństwo i zachowanie standardów konstytucyjnych? Są co do tego poważne wątpliwości.

Przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1947) w sprawie prowadzenia kontroli operacyjnej przez Służbę Celno-Skarbową budzą poważne wątpliwości obywateli. Jeden z nich, dr nauk prawnych Andrzej Halicki, złożył w tej sprawie petycję. Zarzucił, że przepisy naruszają konstytucję. Zgodziło się z nim Biuro Analiz Sejmowych. Stwierdziło, że przepisy trzeba poprawić. Petycję negatywnie zaopiniowała jednak sejmowa komisja ds. petycji. Sprawa została więc formalnie zakończona – przepisy zostają, żadnych zmian nie będzie.

Eksperci uważają jednak, że tak być nie może. Twierdzą, że – skądinąd potrzebny – instrument do walki z przestępcami podatkowymi może uderzyć w bogu ducha winnych podatników. Podsłuchy, czytanie korespondencji to nie jest zwyczajna procedura i powinna być stosowana tylko w wyjątkowych przypadkach. Ograniczoną możliwość ich stosowania miało zapewnić zarządzanie kontroli operacyjnej wyłącznie przez Sąd Okręgowy w Warszawie na podstawie pisemnego wniosku szefa Krajowej Administracji Skarbowej, złożonego po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora generalnego. Tymczasem – jak twierdzą eksperci – przepis został skonstruowany tak, że kontrola sądu stała się iluzoryczna. Choć pozornie decyzja organu może zostać poddana kontroli sądowej, to faktycznie o jej zakresie nie decyduje niezawisły sąd, ale szef KAS, który może według własnego uznania określić materiały, które należy przekazać temu sądowi. Taki sposób regulacji wydaje się naruszać art. 45 ust. 1 Konstytucji RP (prawo do sądu).

Jest też drugi zarzut. Chodzi o nieinformowanie podatnika nie tylko o wszczęciu i prowadzeniu kontroli, lecz także o tym, że taka kontrola w ogóle była wobec niego prowadzona. Skutkiem tego podatnik nie będzie wiedział, że jest obiektem inwigilacji – co jest jeszcze zrozumiałe – ale nie dowie się też po zakończeniu kontroli, że służby zbierały na jego temat informacje, które nie wiadomo jak długo będą przechowywane. Brak takiego mechanizmu w ustawie o KAS narusza art. 45 ust. 1 (prawo do sądu) oraz art. 78 Konstytucji RP (prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji).

– W ten sposób można mieć teczkę na każdego – mówi Mirosław Siwiński, dyrektor w departamencie podatków Kancelarii Prof. Modzelewskiego. Jest zdania, że nieprecyzyjne regulacje w połączeniu z praktyką organów podatkowych – nastawionych na kwestionowanie rozliczeń podatników, a nie na ich kontrolę – stanowią bardzo niebezpieczną broń.


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Zgłoszenie przestępstw i zbrodni masowych.(2017-06-15 10:50) Zgłoś naruszenie 01

    Rzeczywista wartość wszystkich firm i przedsiębiorstw całej gospodarki jak i dochód w rzeczywistości pojedyncze, została przestępczo wielokrotnie powielona i jest aktualnie okradana wielokrotnie przez domnożone akcjonariaty firm i przedsiębiorstw i kolejnych ich właścicieli i udziałowców całkowitych jak kolejni/ne udziały we własności, czyli obligacje skarbu państwa i znowuż kolejne dopisane wyceny tych samych majątków i dochodów w notowaniach bankowych przez ich prywatnie i przestępczo przypisanych kolejnych właścicieli i kolejnych stuprocentowych udziałowców którzy współpracowali w przestępczej piramidzie i tradycyjnie we władczej korupcji okradli uprzednio, czyli na przełomie 80-tych i 90-tych lat majątek i mienie państwowe, wykupując akcje robotnicze przy pomocy dodruku narodowych banków i państw i kradzieży, oficjalnie zdublowany majątek i mienie nazwano obligacjami skarbu państwa, faktycznie w większości sprywatyzowany i już przestępczo dublujący dochody firm i przedsiębiorstw państwowych i także sprywatyzowanych w większości przez przestępców z dodruku i fałszowanych notowań bankowych, jak i dodatkowo te same wartości i wyceny w rzeczywistości pojedyncze, zostały po raz kolejny pomnożone, jak i dochody od nich w wycenach akcji banków na giełdach akcyjnych które mają w swoich wycenach też ujęte obligacje już w ten sposób zdublowanych majątków firm i przedsiębiorstw skarbu państwa, jak i dodatkowo po raz czwarty(!) w notowaniach giełdowych akcyjnych przestępczo powielono stuprocentowe udziały całościowe, czterokrotnie, jak i powielone czterokrotnie i przestępczo wypłacane dochody okradanych przestępczo tych samych firm i przedsiębiorstw i majątku dochodowego państwowego obywateli pracujących przez wielokrotnie dopisywane kolejne akcjonariaty okradające kilkukrotnie w rzeczywistości pojedyncze majątek i mienie corocznie, co najmniej czterokrotnie(!), to ogromne przestępstwa ze skutkami także przestępczymi i zbrodniczymi. Gigantyczna coroczna kradzież kilkukrotnie przewyższającej wartość rzeczywistą pojedynczego majątku wszystkich firm i przedsiębiorstw ujętych w ich kapitałach zakładowych powoduje też rosnące obciążenie budżetu kredytami sprywatyzowanego i przestępczego sektora finansów i dopłaty dla ukrycia coraz większej kradzieży, wyprowadzając majątek i wykupując kolejne udziały w funduszach i subfunduszach, a także osiągając ściśle przestępcze dochody z czterokrotnie powielonych dywidend i wypłat od pojedynczych wartości, co kwalifikuje wszystkie firmy i przedsiębiorstwa ich majątki i dochody notowane na giełdach i wielokrotnie okradzione przez wszystkich przestępczo domnożonych kolejnych stuprocentowych udziałowców i właścicieli, ściśle przestępczych i przestępczo domnożonych kolejnych trzech stuprocentowych akcjonariatów do przejęcia całego ich mienia przestępczych notowań i udziałów wycen i pojedynczego w rzeczywistości, czyli wszystkich rzeczywistych majątków od wszystkich udziałowców także współpracujących w przestępstwie i przystających na okradanie i krycie tak przestępczych ogromnie praktyk, wskutek okradania wielokrotnego każdego roku powyżej wartości majątku i kapitału, jak i masowych przestępczych i zbrodniczych skutków, uprawnia organy państwa pełnoprawnie do przejęcia wszystkich majątków firm i przedsiębiorstw ujętych w wykazie skarbu państwa i wycenach giełdowych akcyjnych, jak i przejętych uprzednio i sprywatyzowanych przestępczo do przejęcia na własność wyłączną skarbu państwa oficjalnie i bezpowrotnie. Skutki tak ogromnych przestępstw są dotychczasowo dosłownie nie tylko mordercze dla gospodarek państwowych, ale rzeczywiście dla ogromnej liczby obywateli wykorzystywanych do niewolniczych prac bez umów o pracę i emerytur, jak i ubezpieczeń zdrowotnych w celowo utworzonej przestępczej szarej strefie, okradanych i mordowanych, także w licznie ustawianych rozwodach dla przykrycia współpracujących przestępczo prokuratur, sądów i władz ludzi organów państwa, jak i mordowanych mężczyzn i byłych mężów po kradzieżach, często wskutek wyroków rozwodowych sądowych, jak i fałszywych wycen zaniżających stan majątków tuż przed rozwodem, lub krótko po i doprowadzanych do bezdomności w sposób zorganizowany masowo, a więc takie jak wyżej gigantyczne przestępstwa finansowe są również ściśle zbrodniczymi i to w skutkach masowych. To zorganizowana przestępczość, mnogi mord, który jest także ukrywany przez planowe i mnogie domnażanie sierot i dzieci w sierocińcach i klasztorach, jak i kryty w statystykach kradzieżą danych osobowych osobom zamordowanym w dublowanych statystykach państwowych i kościelnych, powielanych danych osobowych i po zabiciu ofiary są chowane licznie na cmentarzach komunalnych, przykościelnych i przyklasztornych, szpitalnych, terenach podmiejskich i leśnych i utylizowane także w spalarniach odpadów komunalnych. To są przecież gigantyczne okrutne przestępstwa i zbrodnie zorganizowane.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane