Połączenie administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej ma, zgodnie z uzasadnieniem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), zabezpieczyć finanse kraju i poprawić skuteczność ściągalności podatków. Co to oznacza? KAS to przede wszystkim gruntowna zmiana struktur organów skarbowych, nowe zasady kontrolowania podatników i szereg uprawnień dla urzędników.
Czy zmiana jest potrzebna?
Ustawodawcy argumentując zasadność wprowadzanej reformy administracji skarbowej wytykają błędy towarzyszące dotychczasowej strukturze. Ta do czasu wejścia w życie ustawy o KAS składała się z administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Każda z instytucji dzieli się kolejno na podrzędne jej organy. Według ministerstwa taka struktura powoduje rozproszenie i uniemożliwia spójne wykonywanie działań. Taki stan rzeczy funkcjonuje od ponad 30 lat. Mowa także o powielaniu niektórych działań powyższych jednostek i generowaniu większych kosztów. Jak wskazują ustawodawcy, utrzymanie stanu, w którym administracja podatkowa, celna i skarbowa nie działa według jednolitych procedur nie poprawia ściągalności należnych podatków czym naraża na stratę budżet państwa.
Czy jesteś gotowy na zmiany w podatkach? Sprawdź się>>
Czym zajmie się KAS?
Organ, którego szefem został Marian Banaś, zajmie się głównie obsługą dużych podatników, także w zakresie informacji podatkowej i celnej oraz szeroko rozumianym zapobieganiem przestępczości (m.in. wyłudzeniom VAT). Art. 2 ustawy szczegółowo wskazuje na zdania KAS. Ustawodawcy wymieniają tu m.in. realizację polityki celnej, przeciwdziałanie praniu pieniędzy i zwalczanie przestępstw skarbowych. Zadaniem nowego organu będzie także kontrola rezydentów i nierezydentów w zakresie prawa dewizowego, a także ściganie sprawców nadużyć podatkowych.
Struktura KAS
Na skonsolidowany organ składa się 16 izb skarbowych, 400 urzędów i urzędy celno-skarbowe liczące 204 oddziały. Dyrektor izby administracji skarbowej będzie nadzorować zadania wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych i naczelnika urzędu celno-skarbowego. Naczelnicy urzędów skarbowych przejmą kompetencje obecnie funkcjonujących naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celnych. Ich zadania będą związane m.in. z poborem podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych (oraz innych należności na podstawie odrębnych przepisów czy też egzekucji administracyjnej należności pieniężnych). To oni będą odpowiedzialni za obsługę i wsparcie podatników. Z kolei zadania naczelnika nowo powstałego urzędu celno-skarbowego to m.in. kontrola celno-skarbowa, ustalanie i określanie podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych (oraz innych należności na podstawie odrębnych przepisów) czy obejmowanie towarów procedurami celnymi.
Nowa KAS, ale ordynacja podatkowa też będzie stosowana>>
Obsługa podatników w ramach KAS
Zgodnie z art.29 ustawy, obsługa podatników ma opierać się m.in. na przyjmowaniu podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego i udzielaniu informacji w zakresie wypełnienia deklaracji. Podatnicy niezmiennie będą mogli załatwić swoje sprawy w jednym z 50 puntach na terenie kraju we właściwym urzędzie skarbowym. Nie zmienią się też numery rachunków bankowych, na które wpłacane są podatki, opłaty, niepodatkowe należności budżetowe, należności celne oraz inne opłaty związane z przywozem i wywozem towarów.
Konstytucja biznesu a KAS
Reforma administracji skarbowej, jak zapowiedziano, ma respektować zasady Konstytucji Biznesu. Oznacza to, że podatnicy podczas rozpatrywania spraw z ich udziałem mogą liczyć korzystną interpretację przepisów i przestrzeganie przez urzędników zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy. Naczelną ideą Konstytucji Biznesu jest jednak twierdzenie, że „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”. Nie unikną oni jednak kontroli…
Jakie zmiany w podatkach przyniesie „Konstytucja biznesu"? Sprawdź>>
Kontroli będzie mniej, ale będą skuteczniejsze
Kontrole, choć będzie ich mniej, mają być bardziej dochodowe. „Będziemy chodzić na kontrole tylko tam, gdzie to będzie konieczne na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka” – mówił szef KAS Marian Banaś. Ministerstwo porównało wyniki kontroli skarbowej z ubiegłych lat. Statystyki wskazują, że kontrole w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku zasiliły budżet państwa o ponad 1,5 mld złotych. W analogicznym okresie w 2015 roku, do budżetu wpłynęło 870 mln złotych, choć liczba kontroli w tych latach była zbliżona. Ustawodawcy stawiają na uprzednią analizę wystąpienia praktyk szkodliwych dla systemu podatkowego. Wówczas przesłanką do wszczęcia kontroli będzie np. wystawianie „pustych” faktur, czy zaniechanie składania stosownych deklaracji. Przyznanie poszczególnym organom KAS określonych uprawnień o charakterze kontrolnym, czy operacyjno-rozpoznawczym ma przede wszystkim na celu zwalczanie szarej strefy gospodarczej oraz skuteczne ściganie najpoważniejszych przestępstw o charakterze finansowym. Efekt ma zadowolić wszystkich. Jak wskazują ustawodawcy, działanie KAS ma służyć nie tylko budżetowi państwa, ale też przedsiębiorcom dbając tym samym o ochronę uczciwej konkurencji i zwiększając pewność obrotu gospodarczego.
Kontrola z zaskoczenia
Od 1 marca podatnik nie dowie się o zamiarze wszczęcia kontroli. Dowie się o niej z momencie jej rozpoczęcia gdy otrzyma upoważnienie do prowadzenia kontroli. Zgodnie z art. 62 ustawy wszczęcie kontroli celno-skarbowej następuje z urzędu, na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej udzielonego kontrolującemu, a datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej jest dzień doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia. W przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej, jest ona wszczynana na podstawie okazywanej legitymacji służbowej. Kontrola powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak zgodnie z przepisami, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. O każdym przypadku niezakończenia kontroli celno-skarbowej we właściwym terminie zawiadamia się pisemnie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli celno-skarbowej i wskazując nowy termin jej zakończenia.
Nowe uprawnienia urzędników
Ustawa o KAS daje urzędnikom nowe narzędzia celem skutecznej kontroli. Od 1 marca w ramach prowadzonych czynności kontrolnych, pracownicy KAS będą mogli żądać udostępnienia dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, ale także tych, które dotyczą okresu nieobjętego kontrolą oraz dokumentów poufnych. Urzędnicy będą mieli także prawo skontrolować podatnika w urzędzie celno-skarbowym, w siedzibie firmy, miejscu prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych oraz „w każdym innym miejscu związanym z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością, w tym w lokalu mieszkalnym lub w miejscach, w których mogą się znajdować urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące tych urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli.” Do listy uprawnień urzędniczych zaliczono także żądanie udostępnienia towarów, pojazdów, środków łączności i urządzeń technicznych gdy jest to niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
Reforma KAS: Nowe uprawnienia urzędników mogą zaskoczyć przedsiębiorców>>
14 dni na korektę deklaracji
Choć podatnik nie będzie miał czasu, by przygotować się do kontroli, to przysługuje mu prawo złożenia korekty deklaracji. Zgodnie z nowymi przepisami, podatnikowi przysługiwać będzie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej prawo do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą. Korekta złożona po tym terminie, nie wywoła skutków prawnych, czyli nie będzie brana pod uwagę przez organ kontrolujący.
Odwołania od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego będzie rozpatrywał ten sam organ
Zgodnie z art. 83 ustawy od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego, podatnikowi przysługuje odwołanie do naczelnika urzędu celno-skarbowego, który wydał decyzję. Zachowana zostanie zatem zasada dwuinstancyjności postępowania, jednak podatnik nie będzie miał do czynienia z organem wyższego stopnia, w stosunku do tego, który pierwotnie wydał decyzję w sprawie.
podatnik(2017-03-01 09:35) Zgłoś naruszenie 713
A ja uważam,że najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców mogło by być prowadzenie księgowości przez Urząd Skarbowy.Przecież będą mieli wszystkie moje faktury,przelewy i inne dokumenty i samo wyliczenie podatku nie powinno sprawić im większego kłopotu.Co na to Ministerstwo Finansów?
Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedzskorpi(2017-03-02 07:11) Zgłoś naruszenie 14
@ podatnik JPK nie idzie do urzędu tylko do ministerstwa. Za drobną opłatą to niech ci biuro rachunkowe czy jakaś kancelaria rozliczenie zrobi.
podatnik(2017-03-01 17:37) Zgłoś naruszenie 71
Do prawnika.Ale ja niczego nie ukrywam i uważam,że 99% jest uczciwych podatników.Dlaczego za moją zgodą i niewielką zapłatą US nie mógł by zrobić wyliczenia?. JPK zobowiązuje mnie do dostarczenia wszystkich faktur zakupu jak i sprzedaży.Pozostaje więc tylko wyliczenie podatku ,czy to takie trudne ?.Uważam,że bardzo proste.Po wyliczeniu podatku również za moją stałą zgodą US pobrał by pieniądze z mojego konta na zapłacenie tego zobowiązania.Świetne rozwiązanie.Liczę na to ,że wielu podatników poprze to rozwiązanie.
prawnik(2017-03-01 17:00) Zgłoś naruszenie 16
Chodzi o kontrole,a nie wypelnianie PIT za podatnika. Chodzi o to,czego podatnik nie zgłosił,ukrył,żeby nie płacić podatku dochodowego,VAT. Na tym skupiają się cale siły aparatu,a nie na zastępowanie tysięcy księgowych
podatnik(2017-03-01 14:12) Zgłoś naruszenie 121
Ps..Zgodnie z JPK prawie 80% firm przekazuje już do Urzędu Skarbowego te dokumenty.A od przyszłego roku również mikro-firmy. Dokumenty poddane będą analizie i jaki to problem wyliczyć podatek nawet za małą opłatą?Ale będę miał gwarancję ,że jest wszystko dobrze i żadna kontrola nie będzie mnie gnębiła
Bbs(2017-03-01 08:27) Zgłoś naruszenie 1218
No i dobrzy lapowkarze i oszusci , tacy oto ci urzędnicy. To jest jak wchodziło gestapo, dobrze opanowuja sposób faszystowski
Pokaż odpowiedzi (3)OdpowiedzNie bronię, ale...(2017-03-01 10:36) Zgłoś naruszenie 30
W pełni zgadzam się z "xy". Poza tym. Rozumiem, że każda okazja jest dobra do narzekania na urzędników, ale nie wsadzaj wszystkich do jednego worka. Jak jeden jest łapówkarzem - to nie znaczy, że wszyscy biorą! Nie chcę ich bronić, ale chodzi o zasadę. Nie wsadzać do jednego worka łapówkarzy i reszty!
proch(2017-03-01 10:31) Zgłoś naruszenie 52
Nareszcie skończono z nonsensem zapowiadania dokonania kontroli. Taki tryb powinien być przyjęty przy wszystkich kontrolach np. Urząd Górniczy musi zawiadomić kopalnię na 7 dni przed dokonaniem kontroli, wszystkie metanomierze zostają doprowadzone do porządku, kontrola stwierdza wszystko prawidłowo a za chwilę wypadek. Uprzedzanie kogoś o kontroli jest największym głupstwem i świadczy tylko o słabości państwa. To może policja też powinna uprzedzać bandziorów, za 7 dni przyjdziemy po was. Wiem ostatnie zdanie nie jest adekwatne do pozostałych sytuacji ale chciałem tylko podkreślić nonsens uprzedzania o0 kontroli.
xy(2017-03-01 09:01) Zgłoś naruszenie 44
najpierw małolacie poczytaj w wiki kim byli faszyści i gestapowcy potem pisz komentarze
fin(2017-03-01 09:43) Zgłoś naruszenie 100
to jest właśnie prawdziwa "konstytucja dla biznesu" ...
Pokaż odpowiedzi (2)OdpowiedzPodatnik(2017-03-04 11:33) Zgłoś naruszenie 11
@proch Nie pier...! Dac 15% jednolita stawke VAT na wszystko i zobaczysz jak sie system uszczelni!!! To nie - rzad wypromuje jeszcze split payment w VAT za co zaplaca wszyscy podatnicy. A Wy barany na nich glosujcie!
proch(2017-03-01 10:35) Zgłoś naruszenie 15
do fin Biznesmenie jeżeli jesteś uczciwy to czego się boisz? Koszmarem waszym nie są kontrole ale różna interpretacja prawa, macie środki walczcie o uproszczenie i przejrzystość przepisów , bo do tej pory lobbowaliście tylko przepisy korzystne dla siebie
a~~(2017-03-01 12:22) Zgłoś naruszenie 100
kontrole są niezbędne ale ważny dla podatnika ich sposób oraz atmosfera podczas kontroli albo jesteś traktowany jak równorzędny rozmówca który ma prawa i obowiązki albo jesteś postrzegany jako przestępca już na etapie pierwszego kontaktu. Robi się niestety coraz gorzej. Zdecydowana większość podatników jest uczciwa a na nieuczciwych urzędy już teraz mają swoją broń tylko z niej często nie korzystają.
OdpowiedzDlaczego nie chca korzystać z rozwiązań z USA?? (2017-03-06 19:48) Zgłoś naruszenie 80
Dla każdego myślącego człowieka likwidowanie Służby Celnej w momencie wzrastającego zagrożenia terroryzmem,przemytem broni, ładunków wybuchowych groźba przeniesienia wojny z terenu Ukrainy na dalsze obszary jest strasznym błędem . Na naszych oczach ma miejsce masowa emigracja z krajów arabskich a co się z tym wiąże dużym prawdopodobieństwem rozpadu Unii Europejskiej ponieważ każdy kraj może wznawiać kontrole graniczne w celu obronienia się przed napływem nielegalnych emigrantów. Niezrozumiały jest fakt ,że politycy nie chcą wziąć przykładu ze Stanów Zjednoczonych gdzie Służba Celna po atakach terrorystycznych z 11 września została scalona ze Strażą Graniczną. Stany Zjednoczone dzięki takiemu połączeniu dysponują obecnie bardzo sprawnym aparatem bezpieczeństwa w zakresie ochrony granic osób i towarów U.S. Customs and Border Protection (dosł. z ang. Urząd Celny i Ochrony Granic) – federalna agencja rządowa USA, . Agencja ta zajmuje się cłem, i przestrzeganiem praw związanych z handlem, cłami i przekraczaniem granic.
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzquano(2017-03-09 14:26) Zgłoś naruszenie 02
A ja myślałem że celnicy mają robić dalej swoje tylko pod szyldem KAS, ale co ja tam wiem.
quano(2017-03-09 14:26) Zgłoś naruszenie 02
A ja myślałem że celnicy mają robić dalej swoje tylko pod szyldem KAS, ale co ja tam wiem.
pool(2017-03-03 12:49) Zgłoś naruszenie 61
Co za bzdura organ ktory wydaje bzdurna decyzje, słuzy do niego odwolanie ! PARANOJA ! Przeciez tej ddecyzji nigdy nie zmieni hahahaahaha.......
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzdo pool(2017-03-04 07:42) Zgłoś naruszenie 01
a kiedy idziesz na czerwonym świetle i ktoś cię zawoła to nie zmienisz decyzji? Organ też ma instynkt samozachowawczy i woli sam ogon podkulić niż zostać za chwilę zmuszonym przez WSA do zmiany decyzji. No chyba, że jest pewien swego i nie boi się drogi sądowej
morozow p.(2017-03-02 13:03) Zgłoś naruszenie 60
"Od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego, podatnikowi przysługuje odwołanie do naczelnika urzędu celno-skarbowego, który wydał decyzję. Zachowana zostanie zatem zasada dwuinstancyjności postępowania, jednak podatnik nie będzie miał do czynienia z organem wyższego stopnia, w stosunku do tego, który pierwotnie wydał decyzję w sprawie. " Cóż więcej potrzeba, skarbówkom, jak nie możliwość wypowiedzi dwa razy w tej samej sprawie?!
Odpowiedzrealist(2017-03-07 11:04) Zgłoś naruszenie 12
A wystarcz lby podatek obrotowy ! tak jak było kiedys Nie by lo by przekrętow, znaczne mniej biurokracji, prostota naliczania, i ZNACZNIE WIEKISZE WP LYWY PIENIĘŻNE DO BUDZETU PANSTWA A tak ? bedzie mnie i drozej ,
Odpowiedz