Ministerstwo Finansów jest niechętne wprowadzeniu poselskiej poprawki, która miałaby zapobiec unikaniu podatku od handlu przez grupy powiązane kapitałowo. „Propozycja ZPP jest legislacyjnie niedopracowana i nie spełnia wymogów przyzwoitej legislacji w istotnych kwestiach (np. definicja grupy kapitałowej). W efekcie nie doprowadzi do uszczelnienia podatku” – napisało MF w odpowiedzi na pytanie DGP.
Reklama
Jeżeli mimo tego firmy handlowe wybiorą restrukturyzację, aby nie płacić nowego podatku, to resort nie ukrywa, że sięgnie po wchodzącą w życie od 15 lipca br. klauzulę obejścia prawa. Zapowiedział to wiceminister finansów Wiesław Janczyk w odpowiedzi na poselską interpelację (nr 4003).

Reklama
Tym samym odpowiedział na obawy jednego z posłów, że sieci handlowe będą się dzielić na mniejsze, odrębne podmioty, aby uniknąć obowiązku zapłaty podatku. Zdaniem wiceministra byłoby to dla nich nieopłacalne, bo ewentualne korzyści mogą zostać „zniwelowane większym zobowiązaniem w innych podatkach, szczególnie w podatku dochodowym”. Może to być barierą nie do przeskoczenia dla sprzedawców detalicznych – uważa wiceminister. Co więcej – dodaje – nie wydaje się, aby tylko z powodu nowej daniny przedsiębiorcy mieli zmieniać dotychczasowe schematy działania, do których przywykli już kontrahenci.
Do restrukturyzacji przymierza się spółka Teng SA (właściciel sieci Media Expert), która zdecydowała się na podział działalności na 300 odrębnych spółek. Pojawiły się pytania, czy celem takiej restrukturyzacji nie jest uniknięcie podatku i wyrównanie szans rynkowych wobec niemieckiej Metro Group (właściciele m.in. sieci Media Markt), która od dawna działa w podobnym modelu biznesowym.
Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Teng SA, w odpowiedzi na pytanie DGP twierdzi jednak, że podział sieci Media Expert ma podłoże czysto biznesowe. – Przełoży się to na wzrost przychodów sklepów, efektywną motywację pracowników i zadowolenie klientów – zapewnia rzecznik.
Cezary Kaźmierczak, przewodniczący Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, nie dziwi się decyzjom sieci handlowych. – Przedsiębiorcy korzystają z nieszczelności projektu ustawy i mają do tego prawo – mówi. Jego zdaniem za przykładem Media Expert mogą pójść kolejne sieci, a to oznacza kłopoty dla całej koncepcji podatku od sprzedaży detalicznej.
Miała temu zapobiec poprawka autorstwa ZPP, rekomendowana 5 lipca br. przez Parlamentarny Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. Zgodnie z nią grupy kapitałowe płaciłyby podatek nawet po podziale.
Ministerstwo Finansów wątpi jednak w skuteczność takiego rozwiązania. Jest zdania, że i tak nie obejmie ono całego rynku. Niechęć resortu potwierdził w rozmowie z DGP Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów. Zaznaczył jednak, że sprawa nie jest przesądzona, a poprawka ciągle może zostać zgłoszona podczas prac w Senacie 20 lipca br. – O ostatecznym kształcie projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej może zadecydować opinia Rządowego Centrum Legislacji – dodał Henryk Kowalczyk.