Będzie nowa opłata lokalna

autor: Michał Nielepkowicz04.12.2015, 07:14; Aktualizacja: 04.12.2015, 08:50
Podatki, pieniądze

Podstawą do nałożenia opłaty reklamowej jest przede wszystkim nowy art. 17a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.źródło: ShutterStock

Gminy zostały uprawnione do nakładania opłaty reklamowej. Jej wysokość uzależniono od czasu istnienia tablicy lub urządzenia reklamowego i ich powierzchni.

Istotna grupa zmian dotyczy nowej opłaty lokalnej – opłaty reklamowej. W swojej konstrukcji jest ona podobna do podatku od nieruchomości w zakresie katalogu podmiotów zobowiązanych do jej uiszczenia. Przepisy umożliwiające nałożenie przez gminy opłaty reklamowej zostały wprowadzone do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.) ze skutkiem od 11 września 2015 r. Hasłem było kompleksowe uregulowanie reklam w przestrzeni publicznej – na mocy ustawy z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Uwzględniając jednak procedurę i czas potrzebny na wydanie odpowiednich uchwał, zapewne gminy faktycznie nałożą ją dopiero w 2016 roku.

Podstawą do nałożenia opłaty reklamowej jest przede wszystkim nowy art. 17a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Co istotne, opłata reklamowa może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. W praktyce oznacza to konieczność w pierwszej kolejności wydania odpowiednich regulacji w tym zakresie.

W zakresie definicji tablic i urządzeń reklamowych, podobnie zresztą jak reklamy i szyldu, w słowniczku ustawowym wprowadzono odesłanie do przepisów ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), które stanowią, że ilekroć mowa o:

● tablicy reklamowej – należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem;

● urządzeniu reklamowym – należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.


Pozostało jeszcze 50% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Echo0147(2015-12-04 18:43) Zgłoś naruszenie 10

    I dobrze. Te reklamy to najlepiej gdyby postawili dla niektórych na środku ulicy.

    Odpowiedz
  • strażnik gaju(2015-12-04 11:55) Zgłoś naruszenie 00

    czy właściciel urządzenia lub tablicy reklamowej będzie zobowiązany do zadeklarowania tej opłaty, czy też to gmina będzie ustalała zobowiązanie, co z szyldami w tym szyldami reklamowymi, tzw potykaczami, telebimami, wyświetlaczami tekstowymi, banerami, tablicami interaktywnymi, reklamą na prywatnym gruncie [kto będzie zobowiązany - właściciel gruntu czy właściciel urządzenia], kto będzie zobowiązany do opłat za reklamę na tzw tablicach wielkoformatowych - właściciel tablicy czy zlecający reklamę, jak sobie gmina poradzi z rejestrem urządzeń, przypomnieć wypada nieudolne ustalanie liczby osób zobowiązanych do tzw opłaty śmieciowej,

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane