Funkcjonujący w Polsce system administracji podatkowej dość często poddawany jest krytyce. Co ciekawe, autorami nieprzychylnych opinii są zarówno podatnicy, jak i sami pracownicy aparatu skarbowego.
Dlatego prawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowych regulacji organizujących funkcjonowanie rządowej administracji podatkowej. Przy okazji unormowane zostały zasady nagradzania niektórych pracowników administracji czy nabór na najwyższe stanowiska. Wraz z przepisami ustrojowymi administracji fiskalnej ustawodawca stworzył nowe pojęcie „wsparcie podatnika”.
Uzasadnieniem do istotnych modyfikacji są również nieprzychylne naszemu krajowi rankingi dotyczące warunków do prowadzenia działalności w poszczególnych państwach, przy czym często to właśnie podatki są tym czynnikiem, który w istotny sposób wpływa na słabą pozycję Polski. Oczywiście najczęściej chodzi o cały system podatkowy, poziom skomplikowania regulacji i ich zmienność, jednak nie bez znaczenia jest też sposób organizacji aparatu skarbowego.
Biorąc pod uwagę to, że dotychczasowe regulacje normujące zasady funkcjonowania izb i urzędów skarbowych sięgają połowy lat 90. XX wieku i były tworzone jeszcze w początkowym okresie funkcjonowania państwa po przemianach ustrojowych, a ich treść ulegała częstym modyfikacjom, wskazane było zastąpienie ich nowymi przepisami.
Tak też się stanie z początkiem 2016 r., bowiem z pierwszym dniem nowego roku wejdą w życie regulacje ustawy z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (niektóre regulacje wchodzą w życie w innych terminach, m.in. 1 września 2015 r.).
Ważne jest jednak to, że nowe przepisy powinny zainteresować nie tylko osoby zatrudnione w aparacie skarbowym czy te, które mają zamiar rozpocząć karierą urzędniczą w administracji podatkowej. Chociaż niewątpliwie to urzędnicy są głównym adresatem unormowań, gdyż ustawa przede wszystkim reguluje zasady organizacji i zadania administracji podatkowej, specyfikuje organy administracji podatkowej, ale również zawiera przepisy odnoszące się w sposób bezpośredni do jej pracowników. Zapisane w niej zostały zasady organizacyjne identyfikujące pracodawcę właściwego dla osób zatrudnionych w aparacie skarbowym, jak również ogólne informacje na temat dodatkowego nagradzania, ale i oceniania pracowników prowadzących kontrolę podatkową. W ustawie, a w konsekwencji również w tym komentarzu, znalazły się rozwiązania, które nie tylko mogą być interesujące, ale wręcz (w pośredni sposób) adresowane są do podatników, zwłaszcza tych, którzy prowadzą czy zamierzają rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej.
Zdefiniowane w omawianej ustawie zadania poszczególnych organów administracji podatkowej wskazują kierunki ich działania, a co za tym idzie, muszą rzutować również na relacje podatnik – organ. Jednak do dalszej lektury powinno skłonić czytelnika w szczególności to, że nowe przepisy zawierają rozdział dotyczący, wręcz precyzujący, zasady obsługi i wsparcia, jakich od aparatu skarbowego będą mieli prawo oczekiwać podatnicy, jak również osoby zamierzające rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej.
WAŻNE
Nastąpią rewolucyjne zmiany w zakresie zasad komunikowania się podatników z fiskusem, a nawet więcej – bo również z ZUS
Modyfikacje takie powinny w praktyce wyeliminować absurdalne przypadki, w których podatnik popadał w spór z państwem tylko dlatego, że złożył deklarację w niewłaściwym urzędzie skarbowym.
Dzięki zastosowanym nowym rozwiązaniom część podatników oraz płatników będzie mogła korzystać z indywidualnej pomocy konkretnego, przydzielonego do ich obsługi i wsparcia urzędnika, a wszyscy – z bazy wiedzy, której podstawowe zasady funkcjonowania będą zapisane w omawianej ustawie.
I choć nie da się uniknąć kilku krytycznych uwag co do niektórych rozwiązań (czy raczej regulacji), to w moim przekonaniu komentowana ustawa może nie tylko pozytywnie wpłynąć na zasady organizacji aparatu skarbowego, ale nade wszystko na poprawę relacji podatnik – przedstawiciele fiskusa.