Zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej, kontrolę przeprowadza organ podatkowy pierwszej instancji właściwy dla danego podatnika i dla rozliczenia określonego podatku. W praktyce są to urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej, które dokonują czynności sprawdzających. Ich celem jest dowiedzieć się, czy kontrolowani - czyli podatnik, płatnik, inkasent oraz następcy prawni - terminowo składają deklaracje i wpłacają zadeklarowane podatki. Weryfikowana jest również formalna poprawność tych dokumentów.
W jaki sposób urzędnicy fiskusa mogą sprawdzać podatników>>
Działania inspektorów podatkowych są w dużej mierze sformalizowane, podatnik może więc dowiedzieć się, co czeka go podczas kontroli.
1. Kontrola zazwyczaj jest zapowiedziana
Kontrolę podatkową wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.
Jeżeli miałaby zostać rozpoczęta przed upływem 7 dni, wówczas potrzebna staje się zgoda kontrolowanego. Natomiast brak wszczęcia kontroli przed upływem 30 dnia sprawia, że fiskus musi wyznaczyć nowy termin.
Co urząd skarbowy może badać podczas czynności sprawdzających>>
Ordynacja dopuszcza jednak przypadki, gdy urząd nie musi zawiadamiać o kontroli. Dzieje się tak między innymi, gdy podatnik jest podejrzany o przestępstwo, gdy sprawa dotyczy opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych albo niezgłoszonej działalności gospodarczej.
2. Błędy w dokumentach można poprawić tylko przed kontrolą
3. Jakich dokumentów może zażądać fiskus
Jakie uprawnienia mają organy kontroli podatkowej>>
Kontroli mogą podlegać również archiwalne deklaracje PIT i VAT - podobnie jak księgi podatkowe, przedsiębiorca powinien je przechowywać przez 5 lat od końca roku, w którym minął termin płatności danego podatku. Kontrolą objęta jest zazwyczaj też kasa fiskalna - urzędnicy sprawdzają w ten sposób, czy nie zostały naruszone plomby.
Co ważne, urzędy domagają się często dokumentów nie tylko bezpośrednio od podatnika, ale czasami nawet od jego kontrahentów, o ile prowadzą u nich czynności sprawdzające w związku z kontrolą u podatnika.
Jeżeli przedsiębiorcy prowadzą interesy z kontrahentami zza granicy i posiadają faktury bądź w umowy w języku obcym, to podczas kontroli urzędnik może poprosić o przedstawienie tłumaczeń (dokonanych przez tłumacza przysięgłego) takich dokumentów.
4. Jakie uprawnienia ma kontroler
- wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego,
- wstępu do lokali mieszkalnych, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi ze złożonej przez podatnika deklaracji oraz z innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe,
- żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin,
- zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą oraz zabezpieczania zebranych dowodów,
- legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości oraz przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób,
- żądania przeprowadzenia spisu z natury,
- zasięgania opinii biegłych.
Z kolei podatnik na czas kontroli ma obowiązek udostępnić kontrolerom wszystkie dokumenty, umożliwić im zbieranie materiałów (w tym fotografowanie i filmowanie) oraz zapewnić im miejsce pracy.
5. Kontroler skarbowy niemal jak policja
Kontrolerzy skarbowi mają też dodatkowe uprawnienia, podobne do tych, jakie przysługują policji.
O miejscu kontroli decyduje skarbówka>>
Jeżeli więc przedsiębiorca uniemożliwia lub utrudnia przeprowadzenie czynności kontrolnych, urzędnik może poprosić o pomoc policję, ABW, Straż Graniczną lub straż miejską. W przypadku, gdy zachodzi obawa, że podatnik stawi opór, służby powinny asystować kontrolującemu. W obydwu przypadkach nie mogą przy tym odrzucić prośby.
W wyjątkowych przypadkach urzędnicy fiskusa wykonujący czynności związane z realizacją zadań ustawowych mogą stosować także przymus bezpośredni i używać broni palnej oraz dokonywać zatrzymań i przeszukań.
6. Nieobecność podatnika podczas kontroli
Przedsiębiorca, który nie może uczestniczyć w kontroli (na przykład z powodu choroby lub ważnego wyjazdu) może wyznaczyć swojego reprezentanta, składając przed rozpoczęciem kontroli w odpowiednim urzędzie skarbowym upoważnienie na piśmie.
Taki reprezentant jest ma między innymi prawo do:
- odbioru zawiadomienia o planowanej kontroli podatkowej,
- wyrażenia zgody na wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia,
- złożenia wyjaśnień i zastrzeżeń do protokołu kontroli oraz wszystkich czynności kontrolnych.
7. Ile może trwać kontrola
Kontrola podatkowa powinna zostać zakończona nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu właściwego organu do jej przeprowadzenia.
Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej czas trwania wszystkich kontroli przeprowadzanych przez dany organ w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w przypadku:
- mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
- małych firm – 18 dni roboczych,
- średnich firm – 24 dni roboczych,
- pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
Natomiast ordynacja mówi, że standardowo kontrola nie powinna przekroczyć miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – 2 miesięcy.
Jednocześnie ordynacja pozwala przedłużyć postępowanie, jeżeli sprawa nie została załatwiona - kontrolerzy są wtedy zobowiązani zawiadomić stronę, podając przyczyny przedłużenia i wskazując nowy termin. W przepisach nie ma ograniczenia ani co do terminu, na jaki przedłuża się postępowanie, ani co do liczby takich przesunięć.
8. Jaką karę może nałożyć kontroler
Jeżeli w toku postępowania podatkowego kontrolerzy wykażą, że przedsiębiorca ukrywa dochody, mogą nałożyć na niego karę. Wysokość nieujawnionych dochodów ustala się na podstawie poniesionych w roku podatkowym wydatków w porównaniu z zadeklarowanym dochodem.
Za co urzędy skarbowe mogą nałożyć na podatnika karę porządkową>>
Podatnik, który nie zgłosił fiskusowi wszystkich swoich dochodów, może więc zostać ukarany tzw. podatkiem od nieujawnionych źródeł przychodów w wysokości nawet 75 proc. tych ukrytych dochodów.