Od 10 sierpnia 2014 r. w biurach rachunkowych będą mogły pracować osoby bez żadnych uprawnień. Wystarczy, że będą miały pełną zdolność do czynności prawnych i nie były karane m.in. za przestępstwa skarbowe.
Tego dnia wchodzi w życie opublikowana właśnie ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych.
Obecnie biura muszą zatrudniać osobę z certyfikatem księgowego albo z tytułem doradcy podatkowego bądź biegłego rewidenta. Po wejściu w życie nowych przepisów certyfikat nie będzie już wydawany.
W ustawie o rachunkowości pozostanie natomiast definicja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tak jak dotychczas będzie to działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (m.in. obejmująca dokonywanie zapisów w ewidencji i sporządzanie sprawozdań finansowych). Od prowadzenia tych czynności nadal trzeba się będzie ubezpieczać.
Takich wymogów nie będzie natomiast przy prowadzeniu niektórych czynności doradztwa podatkowego, tj. ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz przy sporządzaniu zeznań i deklaracji. Obowiązku wykupienia polisy nie będą miały jednak tylko osoby bez uprawnień.
Natomiast doradcy podatkowi, adwokaci, radcowie prawni oraz biegli rewidenci nadal będą musieli się ubezpieczać. Oprócz tego zachowają uprawnienia zastrzeżone wyłącznie dla nich. Będą więc mogli udzielać na zlecenie porad, opinii i wyjaśnień na temat obowiązków podatkowych i celnych oraz egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami. Tylko oni też (z wyjątkiem biegłych rewidentów) będą mogli reprezentować podatników czy płatników w postępowaniach przed organami i sądami administracyjnymi.
Etap legislacyjny
Ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – opublikowana w Dz.U. poz. 768.