Czy zmienią się zasady odliczania podatku naliczonego w związku z uiszczeniem zaliczki przed dostawą?
Czy zmiany mogą sprawić trudności w rozliczeniach?
Obowiązek podatkowy przy płatnościach w formie zaliczek
Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (z wyjątkiem sytuacji, gdy obowiązek podatkowy związany jest z wystawieniem faktury – np. przy dostawie energii czy usługach najmu).
Przykład 1: Rozliczenie sprzedawcy
Spółka A zamówiła w spółce B 1000 sztuk towaru o wartości 10 000 zł netto. Zgodnie z zamówieniem, a także zawartą umową, do dostawy towarów dojdzie 20 lutego 2014 r. Płatność zaliczkowa zaś w wysokości 50 proc. ma zostać uiszczona do 20 stycznia 2014 r. Spółka A zapłaciła zaliczkę w uzgodnionym terminie i w tymże dniu środki wpłynęły na rachunek bankowy spółki B. Oznacza to, że spółka B ma obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki i podatek należny z tego tytułu powinna wykazać w deklaracji za styczeń 2014 r. (w przypadku gdy rozlicza się miesięcznie) lub za I kwartał 2014 r. (w przypadku gdy rozlicza się kwartalnie).
Przykład 2: Rozliczenie nabywcy
Spółka B wystawiła fakturę VAT dokumentującą otrzymaną zaliczkę. Spółka A otrzymała ją 1 lutego 2014 r. Oznacza to, że może odliczyć podatek naliczony z otrzymanej faktury w deklaracji za luty (pod warunkiem że rozlicza się miesięcznie) lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.