statystyki

Jak zaewidencjonować zwrot VAT dla podróżnego

autor: Aneta Szwęch04.09.2019, 10:24; Aktualizacja: 04.10.2019, 10:24
Spółka prowadzi salony meblowe zlokalizowane w różnych miastach Polski. Niektóre z tych salonów są usytuowane w pobliżu wschodniej granicy, co powoduje, że zakupy robią w nich osoby prywatne zamieszkałe na terytorium Ukrainy, Rosji lub Białorusi. Klientom tym jest zwracany podatek VAT w systemie TAX FREE. W jaki sposób ująć zwrot VAT w księgach rachunkowych sprzedawcy?

Spółka prowadzi salony meblowe zlokalizowane w różnych miastach Polski. Niektóre z tych salonów są usytuowane w pobliżu wschodniej granicy, co powoduje, że zakupy robią w nich osoby prywatne zamieszkałe na terytorium Ukrainy, Rosji lub Białorusi. Klientom tym jest zwracany podatek VAT w systemie TAX FREE. W jaki sposób ująć zwrot VAT w księgach rachunkowych sprzedawcy?źródło: ShutterStock

Spółka prowadzi salony meblowe zlokalizowane w różnych miastach Polski. Niektóre z tych salonów są usytuowane w pobliżu wschodniej granicy, co powoduje, że zakupy robią w nich osoby prywatne zamieszkałe na terytorium Ukrainy, Rosji lub Białorusi. Klientom tym jest zwracany podatek VAT w systemie TAX FREE. W jaki sposób ująć zwrot VAT w księgach rachunkowych sprzedawcy?

Z art. 126 ustawy o VAT wynika, że osoby fizyczne, zwane podróżnymi, które nie mieszkają na stałe na terytorium Unii Europejskiej, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT, który zapłaciły przy nabyciu towarów na terytorium Polski, pod warunkiem że towary te w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez te osoby, w ich bagażu osobistym, poza terytorium UE. Zwrot zapłaconego przez podróżnego VAT przysługuje, jeśli minimalna łączna wartość zakupów wraz z VAT, wynikająca z dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, wynosi 200 zł. Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu podatku. Jest on dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej. Sprzedawcy oraz inne podmioty dokonujące zwrotu VAT podróżnym mogą pobierać od podróżnego prowizję od zwracanej kwoty podatku.

W momencie dostawy towarów na rzecz prywatnych osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium UE transakcję należy opodatkować stawką krajową właściwą dla danego towaru, co wynika z ewidencji sprzedaży prowadzonej przy użyciu kasy fiskalnej. Dopiero jeśli sprzedawca dokona zwrotu podatku podróżnemu, na skutek spełnienia warunków określonych w art. 129 ustawy o VAT (w tym w zakresie udokumentowania wywozu towarów poza terytorium UE oraz zwrotu podatku), ma on możliwość opodatkowania dostawy towarów stawką 0 proc.


Pozostało jeszcze 53% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane