statystyki

Rozrachunki trzeba inwentaryzować zgodnie z nowym stanowiskiem KSR

autor: Dr Katarzyna Trzpioła30.09.2019, 11:37; Aktualizacja: 30.09.2019, 11:37
Już od jutra, tj. 1 października, można rozpocząć inwentaryzację należności. Warto ją przeprowadzać, korzystając z opublikowanego 1 sierpnia 2019 r. stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Zwłaszcza że w praktyce te czynności nadal sprawiają księgowym wiele kłopotów. Dlatego zweryfikowaliśmy, jakie są najczęstsze problemy i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Już od jutra, tj. 1 października, można rozpocząć inwentaryzację należności. Warto ją przeprowadzać, korzystając z opublikowanego 1 sierpnia 2019 r. stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Zwłaszcza że w praktyce te czynności nadal sprawiają księgowym wiele kłopotów. Dlatego zweryfikowaliśmy, jakie są najczęstsze problemy i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.źródło: ShutterStock

Już od jutra, tj. 1 października, można rozpocząć inwentaryzację należności. Warto ją przeprowadzać, korzystając z opublikowanego 1 sierpnia 2019 r. stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Zwłaszcza że w praktyce te czynności nadal sprawiają księgowym wiele kłopotów. Dlatego zweryfikowaliśmy, jakie są najczęstsze problemy i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji mają wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe. I dotyczy to zarówno aktywów, jak i pasywów. Inwentaryzacja jest jednym z elementów rachunkowości wskazanym w art. 4 ust. 3 ustawy o rachunkowości (dalej: u.r.). Ale na prawidłowe przeprowadzenie tych prac szczególnie muszą zwrócić uwagę jednostki sektora finansów publicznych, gdzie nieprawidłowości w inwentaryzacji są naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 1 u.r. każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe może przeprowadzić inwentaryzację należności na dowolny dzień w okresie trzech miesięcy przed końcem roku obrotowego i 15 dni następnego roku obrotowego, a więc w jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, salda można potwierdzać już na 1 października. A prace warto rozpocząć już teraz, ponieważ należności są zinwentaryzowane dopiero w momencie, kiedy jednostka otrzyma potwierdzenie salda (to musi nastąpić do 15 stycznia). Wysłanie więc próśb o potwierdzenie np. na 31 grudnia może skutkować zarzutami nieprzeprowadzenia inwentaryzacji w terminie. Należy bowiem przyjąć, że kontrahent ma przynajmniej kilka dni (najczęściej 14) na udzielenie odpowiedzi. Jeszcze gorzej, jeśli pisma zostaną wysłane już po nowym roku, bo jeśli dotrze ono do adresata 4 stycznia, to przewidywany termin odpowiedzi przypadnie na 18 stycznia, a więc trzy dni po terminie przewidywanym ustawą. Stanowisko takie prezentują liczne organy kontrolne i jest to ważne dla jednostek sektora finansów publicznych.

Dla należności podstawowa metodą jest potwierdzenie salda. Polega ono na tym, że wierzyciel inicjuje uzgodnienie salda należności, natomiast dłużnik potwierdza zgodność kwot bądź wskazuje rozbieżności. Potwierdza się z kontrahentem kwotę wymaganej zapłaty należności, czyli należność główną, oraz naliczone na dzień uzgodnienia: odsetki (umowne, ustawowe, za opóźnienie), kary umowne, zasądzone koszty postępowania sądowego. Uwaga! Choć ustawa nakłada na jednostkę obowiązek inwentaryzacji rozrachunków drogą potwierdzenia sald jedynie do należności od kontrahentów, to można wykorzystać je też przy weryfikacji zobowiązań – jako metodę wspierającą uzyskanie dokumentów służących potem skonfrontowaniu zapisów w ksiegach rachunkowych z dokumentacją.

Aby prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację, należy przed rozpoczęciem procedury potwierdzenia sald rozrachunków z kontrahentami dokonać przeglądu sald – by w ten sposób określić status rozrachunków na dzień uzgodnienia. W tym celu należy zidentyfikować należności nieściągalne, przedawnione, umorzone, przeterminowane w podziale na terminy opóźnienia, sporne, dochodzone na drodze sądowej. Taka analiza po pierwsze umożliwi wskazanie rozrachunków z kontrahentami, do których nie wysyła się potwierdzeń salda. Bo przypomnieć należy, iż drogą potwierdzenia sald nie inwentaryzuje się należności:

Należności takie, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 u.r., należy przeanalizować i porównać dane ujęte w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami oraz zweryfikować ich wartości. W wyniku takiego przeglądu uzyskujemy informację wstępną, o jakości tych należności – jednostka identyfikuje, które z nich powinny być objęte odpisami aktualizacyjnymi w toku dalszych prac.

Taki przegląd zwykle pozwala wykryć wiele nieprawidłowości polegających np. na ujęciu kwot na kontach niewłaściwych kontrahentów, brak rozliczenia widniejącej w ksiegach należności z otrzymaną już za nią zapłatą.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane