statystyki

Nowe przepisy podatkowe. Dywidendy, podatek u źródła i obniżka CIT wymagają wyjaśnień

autor: Katarzyna Jędrzejewska10.12.2018, 10:07; Aktualizacja: 10.12.2018, 10:18
Ministerstwo Finansów ogłosiło w listopadzie publiczne konsultacje (i ciągle ogłasza kolejne) w zakresie uchwalonych już i opublikowanych w Dzienniku Ustaw nowelizacji ustaw podatkowych.

Ministerstwo Finansów ogłosiło w listopadzie publiczne konsultacje (i ciągle ogłasza kolejne) w zakresie uchwalonych już i opublikowanych w Dzienniku Ustaw nowelizacji ustaw podatkowych.źródło: ShutterStock

Jeśli obietnica odroczenia wejścia w życie zmian w podatku u źródła nie spełniłaby się, to firmy wypłacające dywidendy podmiotom krajowym musiałyby stosować te same zaostrzone wymogi, co przy przekazywaniu pieniędzy za granicę.

A to by oznaczało, że przy wypłacie powyżej 2 mln zł łącznie (w roku podatkowym) na rzecz jednego udziałowca lub akcjonariusza wypłacający musiałby pobierać 19-proc. podatek, nawet gdyby z innego, funkcjonującego już od lat art. 22 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm.; dalej: ustawa o CIT) wynikało wprost, że dywidenda jest zwolniona z daniny. Ale za to, gdyby akcjonariuszem lub udziałowcem była osoba fizyczna, to jeśli dywidenda przekroczy w skali roku 2 mln zł, wypłacający musiałby pobierać podatek tylko od nadwyżki ponad tę kwotę. Dziś wszystkie krajowe dywidendy – niezależnie od ich wysokości – są objęte 19-proc. PIT. Czy na pewno taki cel przyświecał Ministerstwu Finansów jako autorowi uchwalonych niedawno zmian? To niejedyne pytania, które rodzą się w związku z licznymi nowelizacjami ustaw podatkowych. Resort finansów ogłosił w listopadzie publiczne konsultacje (i ciągle ogłasza kolejne) w zakresie uchwalonych już i opublikowanych w Dzienniku Ustaw przepisów. Wskazuje, w jakim zakresie spodziewa się uwag. Gdy jednak bliżej przyjrzeć się nowym regulacjom, to pytania mnożą się same i to nie tylko w obrębie, o którym mówi MF. Postanowiliśmy sami zadziałać i podać kilka przykładów przepisów, które – naszym zdaniem – ewidentnie wymagają doprecyzowania.

Krajowi beneficjenci

Ministerstwo Finansów poinformowało w ubiegłym tygodniu, w odpowiedzi na pytanie DGP, że rozważa „czasowe wyłączenie spod nowych zasad poboru podatku u źródła wypłatę należności z tytułu dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz polskich rezydentów podatkowych” (szerzej pisaliśmy o tym w artykule „Zmiany w podatku u źródła nie od 1 stycznia 2019 r.”, DGP nr 236). Powiadomiło też o innych planowanych odroczeniach w zakresie podatku u źródła, ale najbardziej uzasadnione wydaje się to, które ma dotyczyć krajowych beneficjentów dywidend. Być może – tego możemy się tylko domyślać – celem MF wcale nie było objęcie wypłat na rzecz krajowych podmiotów nowymi zaostrzonymi regulacjami. Tak się jednak stało. Wskazują na to poszczególne zapisy nowelizacji z 23 października 2018 r. o zmianie ustaw o PIT, CIT i ordynacji podatkowej (Dz.U. poz. 2193).

W zmienionym art. 26 ustawy o CIT nie ma podziału na wypłaty na rzecz krajowych i zagranicznych beneficjentów (mowa o osobach prawnych, ponieważ regulacje dotyczące osób fizycznych są jeszcze inne, o czym dalej). To oznaczałoby, że dywidendy (i innych udziały w zyskach osób prawnych) na rzecz krajowego udziałowca lub akcjonariusza:

1) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym łącznie 2 mln zł – będą zwolnione z podatku tylko przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT (co oznacza, że uzyskujący wypłatę musi posiadać nieprzerwanie przez dwa lata nie mniej niż 10 proc. udziałów lub akcji w kapitale spółki wypłacającej) – w tym zakresie nic by się nie zmieniło w stosunku do dotychczasowych reguł;

2) powyżej 2 mln zł łącznie w roku podatkowym – będą opodatkowane 19-proc. CIT, chyba że:

‒ spółka wypłacająca złoży oświadczenie, że ma odpowiednie dokumenty wymagane dla zastosowania zwolnienia albo niższej stawki podatku na podstawie przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i że należycie zweryfikowała warunki stosowania tej preferencji (co jednak narazi jej zarząd na ryzyko odpowiedzialności karnej, jeżeli fiskus uznałby, że oświadczenie jest niezgodne z prawdą lub spółka nienależycie zweryfikowała kontrahenta – patrz nowy art. 56d w kodeksie karnym skarbowym) lub

‒ spółka wypłacająca wystąpi o opinię o stosowaniu zwolnienia z poboru podatku; taka opinia ma kosztować 2 tys. zł i pozwoli stosować zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przy wypłacie powyżej 2 mln zł łącznie (w roku podatkowym) na rzecz jednego udziałowca lub akcjonariusza.


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane