Sąd rozpatrywał trzy sprawy tego samego właściciela elektrowni wiatrowych, położonych na terenie trzech różnych gmin.
Do końca 2016 r. spółka płaciła podatek od nieruchomości jedynie od części budowlanych wiatraków (fundamentu i wieży). W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2017 r. ustawy wiatrakowej (o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, Dz.U. z 2016 r. poz. 961 ze zm.) firma wystąpiła do burmistrza i dwóch wójtów o interpretację, czy dalej ma płacić podatek od części budowlanych, czy powinna od całych wiatraków.
Gminne organy podatkowe oraz WSA w Łodzi odpowiedziały, że od 2017 r. podatek jest od całych wiatraków, w tym od części technicznych (gondoli z piastą, instalacji oraz wirnika z łopatami). Zwróciły uwagę na definicję elektrowni wiatrowej, wprowadzonej nową ustawą. Jest to – zgodnie z art. 2 pkt. 1 – budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, składająca się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji.
Organy i WSA uznały, że tę nową definicję należy odnosić do opodatkowania wiatraków. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych odsyła bowiem do pojęcia budowli w rozumieniu prawa budowlanego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.).
Tego samego zdania był Naczelny Sąd Administracyjny. Podzielił tym samym tezy wyroku siedmiu sędziów NSA z 22 października br. (sygn. akt II FSK 2983/17). Sędzia Krzysztof Winiarski przypomniał, że takie stanowisko dominuje również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych (150 wyroków nieprawomocnych i 13 prawo mocnych), a także części ekspertów.
Zdaniem NSA, aby ustalić zakres opodatkowania wiatraków, trzeba wziąć pod uwagę zarówno ustawę o podatkach i opłatach lokalnych (art. 1a ust. 1 pkt 2), prawo budowlane (art. 3 pkt 3), jak i ustawę o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (art. 2 pkt 1). Jak wyjaśnił bowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13 września 2011 r. (sygn. P 33/09), ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji budowli odwołuje się do przepisów prawa budowlanego. – Niektórzy pełnomocnicy błędnie więc twierdzą, że chodzi jedynie o ustawę – Prawo budowlane – mówił sędzia Winiarski.
Zdaniem NSA odesłanie jest szersze. TK wskazał bowiem w wyroku z 2011 r., że o statusie poszczególnych obiektów i urządzeń współdecydują również „inne przepisy rangi ustawowej, uzupełniające, modyfikujące lub doprecyzowujące prawo budowlane”. A zatem również w innych ustawach można szukać doprecyzowania pojęcia budowli.
NSA uznał więc, że doprecyzowania pojęcia budowli trzeba szukać również w innych ustawach, w tym w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nie ma przy tym znaczenia, że nie jest ona częścią prawa budowlanego. Istotna jest definicja elektrowni wiatrowej, którą ustawa ta zawiera i która uzupełnia katalog budowli wymienionych w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego – stwierdził sąd.
– Gdyby uznać, że nie można sięgać do innych ustaw, to byłoby to niekorzystne dla podatników w innych sporach, np. o opodatkowanie linii energetycznych, gazowniczych, infrastruktury kolejowej czy wyrobisk górniczych. We wszystkich tych sprawach sądy sięgają pomocniczo do innych ustaw niż prawo budowlane – zwrócił uwagę sędzia Winiarski.
Sędzia wyjaśnił też, że obiektem budowlanym mogą być obiekty wzniesione zarówno z użyciem wyrobów budowlanych, jak i w inny sposób. Z definicji zawartej w art. 3 pkt 1 prawa budowlanego wynika bowiem, że nie chodzi wyłącznie o obiekty wzniesione przy użyciu wyrobów budowlanych. – Gdyby tak było, to turbiny wiatraka nie można byłoby uznać za obiekt budowlany i jej opodatkować. – Ustawodawca nie posłużył się jednak takim zawężeniem – stwierdził sędzia Winiarski.
Dodał, że definicją elektrowni wiatrowej nie zostały objęte tzw. mikroinstalacje wiatrakowe. Były one więc w 2017 r. wyłączone z opodatkowania.
– W efekcie w 2017 r. opodatkowane były elektrownie wiatrowe o mocy większej niż moc mikroinstalacji – podsumował sędzia.
Przypomniał zarazem, że od 1 stycznia 2018 r. przywrócone zostały zasady opodatkowania elektrowni wiatrowych sprzed 2017 r. Stało się tak wskutek wejścia w życie z mocą od 1 stycznia 2018 r. nowelizacji ustawy wiatrakowej i prawa budowlanego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1276).
WażneW 2017 r. opodatkowane były elektrownie wiatrowe o mocy większej niż moc mikroinstalacji. Od 2018 r. przywrócone zostały zasady sprzed 2017 r. Nowelizacja ustawy wiatrakowej i prawa budowlanego weszła w życie z mocą od 1 stycznia 2018 r.

orzecznictwo

Wyroki NSA z 25 października 2018 r., sygn. akt: II FSK 3481/17, II FSK 3482/17 oraz II FSK 3545/17. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia