W roku 2017 nie ulegną zmianie zmienione zasady pobierania podatku leśnego, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r. Oznacza to, że nie zostanie przywrócona obniżona stawka podatku dla lasów ochronnych, która wcześniej określona była na poziomie 50 proc.
Znowelizowane przepisy spowodowały, że postępowanie w związku z poborem podatku nie jest wszczynane, a to wszczęte jest umarzane jeśli wysokość podatku na dzień 1 stycznia nie przekroczy kosztów doręczenia w najniższej wysokości w obrocie krajowym ekonomicznej przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru, przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. Kwota na wynosi obecnie 6, 10 zł.
Co więcej, zgodnie z wprowadzoną w mijającym roku zmianą, jeśli na osobie fizycznej będzie ciąży obowiązek podatkowy dotyczący podatku leśnego oraz jednocześnie podatku od nieruchomości lub podatku rolnego, o wysokości zobowiązania podatki będzie poinformowany przez organ podatkowy w jednej decyzji. Jednak warunkiem funkcjonowania tego przepisu jest położenie wszystkich przedmiotów opodatkowania na terenie jednej gminy.
Jeżeli z kolei grunty leśne stanowią współwłasność (znajdują się w posiadaniu) kilku osób fizycznych, wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego ustala się w odrębnej decyzji (nakazie płatniczym) wystawianym na któregokolwiek współwłaściciela (posiadacza).
Kto płaci podatek leśny?
Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne będące:
• właścicielami lasów,
• posiadaczami samoistnymi lasów;
• użytkownikami wieczystymi lasów;
• w niektórych przypadkach posiadacz zależny lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Od podatku leśnego zwolnione są:
• lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat;
• lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków;
• użytki ekologiczne;
• uczelnie;
• publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie lasów zajętych na działalność oświatową;
• placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk;
• prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie lasów wymienionych w decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej lub zgłoszonych wojewodzie - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyłączeniem lasów, które znajdują się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej;
• jednostki badawczo-rozwojowe;
• przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
Poza wymienionymi zwolnieniami rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia od podatku leśnego, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.