statystyki

Promocje i rabaty: Przychody i koszty trzeba korygować wstecz

autor: Patrycja Dudek09.11.2015, 06:47; Aktualizacja: 09.11.2015, 08:41

Zmiana warunków umowy jest wpisana w ryzyko działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi się z tym liczyć – stwierdził NSA.

Reklama


Z tego powodu sąd orzekł, że gdy dojdzie do udzielenia upustu lub rabatu, to przychody oraz koszty pośrednie należy korygować wstecz, na dzień wystawienia faktury pierwotnej. Przyznał tym samym rację organom podatkowym. Pełnomocnik izby skarbowej wskazywał, że nie spotkał się z sytuacją, aby po przyjęciu należności ktokolwiek dobrowolnie rezygnował z jej części.

Chodziło jednak właśnie o taką sytuację – gdy rabaty i upusty są udzielane już po wystawieniu faktury VAT i zaksięgowaniu opłat za usługę. Spółka uważała, że zarówno wtedy, gdy je udziela, jak i gdy sama je otrzymuje, powinna korygować przychody i koszty na bieżąco.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie się z tym nie zgodził. Przypomniał, że podatnik jest zobowiązany do wystawienia prawidłowej faktury. – Jeśli z jakichś powodów po wykonaniu usługi zamierza udzielić rabatu, pozbawiając się tym samym części zysku, to musi sięgnąć wstecz, do dnia, gdy wystawiono fakturę pierwotną – wyjaśnił. Stwierdził, że korekta jest efektem nieprawidłowej faktury pierwotnej, a nie zdarzeniem od niej niezależnym.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama