statystyki

Nadzór nad budową statków bez zerowej stawki VAT

autor: Katarzyna Rosik02.11.2015, 07:51; Aktualizacja: 02.11.2015, 11:20

Świadczona na rzecz właściciela statków praca to nie usługi nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej – orzekł NSA.

Reklama


Sąd potwierdził, że tylko ściśle określony krąg podmiotów uprawnionych do sprawowania takiego nadzoru ma prawo do stawki 0 proc. VAT.

Chodziło o przedsiębiorcę, który na podstawie umowy z armatorem statków sprawował nadzór nad ich budową. Uważał, że tego rodzaju usługi są objęte preferencją na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT. W przepisie tym zostały wymienione usługi ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usługi związane z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Naczelnik urzędu skarbowego był innego zdania i wymierzył podatnikowi VAT według podstawowej stawki (wówczas 22 proc., obecnie 23 proc.). Uznał, że czynności wymienione w umowie wskazują na nadzór budowlany, a nie nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej czy śródlądowej. Podatnik miał bowiem nadzorować przebieg budowy kadłubów oraz systemów towarzyszących, sprawować nadzór nad kontrolą ich jakości, koordynować działania pomiędzy klientem, stocznią, stowarzyszeniami branżowymi oraz innymi organami, przesyłać miesięczne raporty klientowi itp.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama