statystyki

Import paliwa na handel trzeba opodatkować

autor: Mariusz Szulc03.08.2015, 09:25; Aktualizacja: 03.08.2015, 09:26
paliwa-benzyna-stacje

Aby uniknąć należności przywozowych, czytelnik nie może prowadzić działalności handlowej, a paliwo powinien przywozić jedynie na własny użytek.źródło: ShutterStock

Niedawno zamieszkałem przy granicy z obwodem kaliningradzkim. – pisze pan Maciej. – Podczas rozmów z sąsiadami dowiedziałem się, że w Rosji są o wiele niższe ceny paliw. Zainteresowałem się tym i chciałbym przywozić stamtąd benzynę. Boję się jednak fiskusa. Czy może nakazać mi płacić podatki – zastanawia się czytelnik

Reklama


Tak, o ile pan Maciej dostrzeże w tym szansę na zarobek. A pokusa jest duża, bo według danych z 30 lipca 2015 r. ceny benzyny w Rosji i Polsce różnić się mogą prawie o 3 zł na litrze.

Aby więc uniknąć należności przywozowych, czytelnik nie może prowadzić działalności handlowej, a paliwo powinien przywozić jedynie na własny użytek. Musi też pamiętać o ograniczeniach ilościowych. Towary znajdujące się w bagażu osobistym podróżnych przyjeżdżających spoza UE są wolne od należności celnych przywozowych, jeżeli są zwolnione także z podatku od towarów i usług na podstawie przepisów prawa krajowego.

Bez VAT i cła

Wolny od daniny jest import towarów (także paliwa) przywożonych w bagażu osobistym podróżnego przybywającego z terytorium państwa trzeciego (np. Rosji). Muszą być jednak spełnione dwa warunki. Nie może mieć on charakteru handlowego, a wartość towarów nie może przekraczać równowartości 300 euro w przeliczeniu na złotówki. Bagaż osobisty w przypadku paliwa i podróży samochodem to standardowy zbiornik dowolnego pojazdu silnikowego oraz do 10 litrów paliwa znajdującego się w przenośnym kanistrze. Ten przepis odwołuje się jednak także do art. 77 ustawy o podatku od towarów i usług, który wyjaśnia, że wolny od VAT jest import do 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku prywatnego środka transportu. Tej ilości benzyny nie można więc już na pewno przekroczyć.

Pozostaje jeszcze kwestia drugiego warunku, czyli braku charakteru handlowego. To oznacza, że import powinien być okazjonalny, a benzyna ma być towarem na własny użytek. Doprecyzowuje to art. 77 ust. 3 ustawy, który mówi, że aby paliwo korzystało z preferencji, powinno być wykorzystywane w samochodzie, w którym zostało przywiezione, nie może być z niego usunięte oraz dalej sprzedane.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama