statystyki

Centralny rejestr faktur – najlepszy sposób na zasilenie budżetu

autor: Łukasz Leja20.07.2015, 11:40; Aktualizacja: 20.07.2015, 11:46
dzięki centralnemu rejestrowi faktur zmniejszyłaby się uciążliwość sprawozdawczości ciążącej na przedsiębiorcach, inaczej niż w przypadku dwóch wcześniej wspomnianych inicjatyw, a jednocześnie zwiększyłoby się nasycenie treścią danych udostępnianych organom podatkowym

dzięki centralnemu rejestrowi faktur zmniejszyłaby się uciążliwość sprawozdawczości ciążącej na przedsiębiorcach, inaczej niż w przypadku dwóch wcześniej wspomnianych inicjatyw, a jednocześnie zwiększyłoby się nasycenie treścią danych udostępnianych organom podatkowymźródło: ShutterStock

Co kilka miesięcy pojawiają się w prasie komentarze na temat możliwości wprowadzenia w Polsce centralnego rejestru faktur. Mimo zapowiedzi wciąż brak stanowiska Ministerstwa Finansów co do perspektywy zastosowania takiego narzędzia w Polsce. Podobny instrument funkcjonuje w Portugalii i w 2013 r. przyczynił się do zwiększenia wpływów podatkowych o 13 proc., a dodatkowo wiązał się z niższymi od spodziewanych kosztami dla budżetu.

Reklama


W zamian MF promuje inne inicjatywy, których skutek może się ograniczyć do skokowego wzrostu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, bez gwarancji dodatkowych wpływów do budżetu. Jedną z nich jest radykalne zwiększenie obowiązków dokumentacyjnych w obszarze cen transferowych: zamiast dotychczasowej, ograniczonej dokumentacji ma powstać 3-stopniowa, obejmująca (zależnie od wielkości podmiotu) dokumentację lokalną, analizę porównawczą i informację o grupie.

Innymi słowy – po stronie przedsiębiorstw pojawi się konieczność systematycznego ponoszenia dodatkowych wydatków na przygotowanie dokumentacji, a po stronie organów podatkowych – konieczność merytorycznej analizy dodatkowych informacji otrzymywanych od podatników. Nie ma natomiast realnych szans na to, aby nawet w obliczu zaostrzonych obowiązków dokumentacyjnych korporacje międzynarodowe zmieniły politykę cen transferowych na taką, która umożliwiłaby zatrzymanie w Polsce większej porcji dochodu do opodatkowania. Czy nie byłoby łatwiejszym rozwiązaniem ustawowe wyłączenie z kosztów podatkowych najbardziej wątpliwych transakcji grupowych, czyli opłat za znaki firmowe i usługi niematerialne? Nakład pracy byłby mniejszy, a korzyści dla budżetu pewne.

Inną inicjatywą MF jest wprowadzenie jednolitego pliku kontrolnego, czyli ujednoliconej formy elektronicznego przekazywania danych do organu podatkowego. Ta zmiana ma ułatwić prowadzenie kontroli elektronicznej przez wymuszenie na podatnikach przedstawiania danych w takim formacie, który będzie łatwy do odczytania przez system informatyczny aparatu skarbowego, lecz będzie się wiązała z poniesieniem dodatkowych wydatków przez przedsiębiorstwa na dostosowanie własnych ksiąg podatkowych.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama