Uruchamiający działalność gospodarczą dostaną asystenta. Interpretacje indywidualne będzie wydawał dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
Wprowadzenie tych rozwiązań przewiduje opublikowany wczoraj projekt nowej ustawy o administracji podatkowej.
Wynika z niego, że z pomocy asystenta będzie można korzystać nie dłużej niż półtora roku od momentu otrzymania NIP. Najpierw jednak podatnik będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek do naczelnika urzędu skarbowego. Ten w ciągu trzech dni wyznaczy asystenta. Do jego zadań będzie należała pomoc w obowiązkach wobec fiskusa. Nie oznacza to jednak, że pomocnik wypełni za podatnika zeznania i deklaracje, sporządzi pisma, poprowadzi księgi albo że będzie go reprezentował przed organami administracyjnymi.
Asystent ma być dostępny od 2016 r., ale – jak poinformowała DGP Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy ministra finansów – już od 1 września 2015 r. w wybranych urzędach skarbowych ma ruszyć program pilotażowy. W jego trakcie przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z usług konkretnego, imiennie wyznaczonego pracownika urzędu skarbowego.

Podania w jednym miejscu

To nie wszystkie udogodnienia, na jakie będą mogli liczyć podatnicy w związku z nową ustawą. Zgodnie z projektem od 2016 r. będzie można składać wszelkie podania i deklaracje w dowolnym urzędzie skarbowym. Nawet te kierowane do innych organów, np. jednostek samorządowych, urzędów celnych, a także Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Będzie to dotyczyć m.in. wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dziś można go składać tylko w urzędzie gminy.
Podobnie płatnik składek na ubezpieczenie społeczne będzie mógł zostawić dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe w urzędzie skarbowym.
Łatwiej też będzie można uzyskać zaświadczenia np. o niezaleganiu z podatkami. Po zmianach nie będzie to już problemem dla osób przebywających poza miejscem zamieszkania. Podatnik uzyska bowiem taki dokument w każdym centrum usługi, które będzie działać w każdym urzędzie skarbowym.

Organizacja administracji

Projekt zakłada również zmiany w strukturze organizacyjnej administracji podatkowej. Powołany ma być szef administracji podatkowej w randze podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Będzie on sprawował nadzór m.in. nad dyrektorami izb skarbowych, dyrektorem Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz naczelnikami urzędów skarbowych. Do jego zadań należeć też będzie nadzorowanie realizacji budżetu administracji podatkowej oraz współpraca z organami innych państw.
Nie będzie on organem podatkowym, ale będzie mógł wydawać zarządzenia w celu sprawnego i efektywnego funkcjonowania organów.

Interpretacje podatkowe

Organami podatkowymi pozostaną – tak jak dotychczas – minister finansów, dyrektor izby skarbowej i naczelnik urzędu skarbowego.
Interpretacje indywidualne będzie natomiast wydawał całkiem nowy organ – dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Dziś zadanie to realizuje pięciu dyrektorów izb skarbowych. Dyrektor Biura KIP będzie dbał o to, aby wydawane interpretacje były jednolite. Ma on również odpowiadać za udzielanie informacji podatkowych.
Zasadniczo nie zmieni się zakres zadań dyrektorów izb skarbowych, poza wyjątkami związanymi m.in. z utratą prawa do wydawania interpretacji.
Nowe zadania otrzymają natomiast naczelnicy urzędów skarbowych. Z projektu wynika, że mają wspierać podatników w wykonywaniu obowiązków (m.in. poprzez asystentów podatnika), zapewniać im obsługę w nowoutworzonych centrach obsługi, a także za pomocą komunikacji elektronicznej. Ponadto naczelnicy będą egzekwowali należności wynikające z niezapłaconych mandatów (dziś jest to zadanie wojewodów).
Projekt nie zakłada zmiany terytorialnego zasięgu działania dyrektorów urzędów i izb skarbowych. Będzie mógł to zrobić – jak dotychczas – minister finansów w rozporządzeniu. W strukturze administracji pozostaną także wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Katalog kategorii podatników, których będą one obsługiwały, wskaże minister, także w rozporządzeniu. Jednocześnie będzie mógł on przenosić zadania np. z jednego urzędu skarbowego do innego.
Do kompetencji ministra będzie również należało prowadzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych, w którym będą gromadzone wszelkie dane od podatników, np. z deklaracji.
Etap legislacyjny
Projekt ustawy o administracji podatkowej – w konsultacjach