statystyki

Kiedy trzeba poinformować fiskusa o zmianie miejsca zamieszkania

autor: Ewa Matyszewska21.05.2012, 07:08; Aktualizacja: 21.05.2012, 11:07
  • Wyślij
  • Drukuj
Rozliczenia

Rozliczeniaźródło: ShutterStock

Dla rozliczeń z urzędem skarbowym ważne jest miejsce zamieszkania, a nie zameldowania podatnika. Każdą przeprowadzkę pod nowy adres trzeba zgłosić w skarbówce przy okazji najbliższych rozliczeń.





Podatnicy posiadający dwa meldunki – stały i czasowy – nie wiedzą, czy i jak informować o tym skarbówkę. Problem wynika z tego, że osoby fizyczne nieprowadzące firm lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT w kontaktach z administracją posługują się już tylko numerem PESEL. W związku z tym fiskus zmianę danych podatników pobiera z rejestru PESEL.

– Dla urzędów skarbowych kluczowe jest miejsce zamieszkania. Tymczasem w rejestrze PESEL umieszczane są informacje o adresach zameldowania, bez wskazania, który z nich jest adresem faktycznego zamieszkania obywatela – stwierdza pani Alicja z Wrocławia, która zwróciła nam uwagę na te wątpliwości.

Jeśli zatem podatnik ma zameldowanie na pobyt stały pod jednym adresem i zameldowanie na pobyt czasowy pod drugim, to czy musi w formularzu ZAP-3 informować fiskusa, który z tych adresów jest jego zamieszkaniem, a może zameldowanie czasowe jest z automatu adresem zamieszkania?

Według ekspertów podatnicy nie muszą powiadamiać urzędu skarbowego ani o meldunku stałym, ani czasowym. Muszą jedynie podawać aktualny adres zamieszkania. I co istotne, w tym celu nie trzeba składać ZAP-3. Wystarczy miejsce zamieszkania podać przy okazji składanych formularzy w skarbówce.

Definicje podatkowe

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z kolei instytucja zameldowania (na pobyt stały bądź czasowy) jest kategorią prawa administracyjnego.

Tomasz Kotoliński, prawnik w Kancelarii Prawnej Piszcz, Norek i Wspólnicy, zwraca uwagę, że w szeroko rozumianym prawie podatkowym nie zdefiniowano miejsca zamieszkania, ale uregulowano wiele przepisów, które mogą okazać się bardzo pomocne. Zgodnie z art. 17 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania.

Z kolei w myśl art. 45 ust.1b ustawy o PIT właściwym urzędem skarbowym, w którym podatnik jest zobowiązany złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu, jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1d ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem VAT, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

NIP i PESEL w praktyce

NIP i PESEL w praktyce

źródło: DGP

– Osoby fizyczne mogą również dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania według wzoru określonego na podstawie ZAP-3 – wyjaśnia Tomasz Kotoliński.

Zmiany w ewidencji

Każdy podatnik podlega obowiązkowi ewidencji. Od 1 stycznia 2012 r. nie ma już obowiązku składania formularzy aktualizacyjnych. Piotr Popek, ekspert podatkowy w KPMG, tłumaczy, że za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez daną osobę aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Stosowanie przez podatników formularzy aktualizacyjnych ZAP-3 jest więc dobrowolne.

Piotr Popek dodaje, że źródłem zasilania rejestru PESEL są organy gminy, które na mocy ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych prowadzą ewidencję ludności. W rejestrach PESEL przechowywane są m.in. informacje o adresach zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej trzech miesięcy oraz na pobyt stały.

Od 1 stycznia dane identyfikacyjne podatników są synchronizowane i aktualizowane za pomocą rejestru PESEL. W tym celu powstał Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników, do którego dostęp mają organy podatkowe.

– W praktyce oznacza to, że osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nie muszą zgłaszać każdej zmiany danych, tj. nazwiska, adresu zameldowania czy numeru dowodu osobistego – potwierdza Anna Trembasiewicz, dyrektor zarządzająca w ECA Auxilium, oddział w Łodzi.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 10

  • 1: Obecny rzad to rzad antynarodowy z IP: 46.134.70.* (2012-05-21 10:45)

    Jednym slowem obecny rzad POTuskowej holoty utworzyl na terenie Polski burdel,w ktorym latwo propaganda POdlupiac ludzi,krasc,nawet zabijac,wynarodawiac.

  • 2: minia z IP: 77.45.43.* (2012-05-21 14:14)

    A dla ZUSu odwrotnie. Nie ważne gdzie mieszkasz i gdzie płacisz podatki. Ważne gdzie masz meldunek stały. Tam z uporem maniaka będą słać wszystkie pisma a ex małżonek z lubością wywala je do kosza. Chory kraj, ot co.

  • 3: wqrzony z IP: 145.237.95.* (2012-05-21 15:27)

    Kolego pod nr 1 - to nie forum anonimowych chorych psychiatrycznie.
    Jeśli nie masz nic do powiedzenia w kwestiach dotyczących rejestracji czy identyfikacji podatników i płatników, to pomyliłeś fora. Proszę admina o usuwanie takich nie na temat komentarzy.

  • 4: czytelnik z IP: 89.68.196.* (2012-05-21 18:35)

    "Od 1 stycznia dane identyfikacyjne podatników są synchronizowane i aktualizowane za pomocą rejestru PESEL. W tym celu powstał Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników, do którego dostęp mają organy podatkowe".
    Ten co tak twierdzi mija się z prawdą. Nic takiego nie ma aktualnie miejsca!

  • 5: mersault z IP: 88.178.168.* (2012-05-22 12:55)

    Najlepiej nie mieć w dowodzie żadnego adresu zameldowania i po kłopocie. Ja się wymeldowałem, wystąpiłem o nowy dowód - bez żadnego adresu - i od tej pory mam spokój. Podaję adres, pod którym faktycznie w danym momencie mieszkam i żaden urząd nie ma podstawy, żeby złośliwie wysyłać mi pisma na jakikolwiek inny adres, niż ten, który podaję.

  • 6: jan z IP: 176.103.32.* (2012-05-27 08:19)

    I to postawa POLAKA! (wpis 5) Gdzie tu poczucie człowieczeństwa, poczucie Polaka za patriotyzm i obowiązek wobec kraju?
    Inni mają obowiązek, a mnie nie tykać. Dziś mamy taką postawę POLAKA!

  • 7: janek z IP: 83.4.208.* (2012-05-27 11:27)

    A skąd ma o tym wszystkim wiedzieć np. murarz, który wyjechał za chlebem do innego miasta i czasowo wynajął mieszkanie? Trudno chyba od niego wymagać znajomości ordynacji podatkowej, ustawy o zasadach ewidencji podatników, materialnego prawa podatkowego, w którym mówi się o miejscu zamieszkiwania i wielu rozbieżnych opinii i interpretacji w tej sprawie. A to przykład szerszego problemu, w jakiej sytuacji sie w Polsce stawia podatnika. W Anglii podobno przepisy też są pogmatwane, ale podatnik wcale nie musi ich znać, bo urząd skarbowy ma obowiazek powiedzieć mu po kolei jakie obowiązki na nim ciążą, jeśli np. chce prowadzić pub. A u nas można się najczęściej dowiedzieć, że w danej sprawie są rozbieżne interpretacje. Dlatego takie rzeczy, jak właściwość urzędu wobec np. braku meldunku, a tylko zamieszkiwania (nawet jeśli ktoś nie dopełnia obowiązku meldunkowego) powinny być jednoznacznie uregulowana w przepisach, a w najgorszym razie w oficjalnym stanowisku Min. Fin., żeby wszyscy wiedzieli i żeby do tego nie wracać, a każdy się zajmował tym, do czego jest stworzony, czyli np. murarz niech buduje domy najlepiej, jak potrafi i niech dobrze na tym zarabia, a nie siedzi i główkuje, w którym to urzędzie ja się mam teraz rozliczyć, bo są różne interpretacje... Ale tak to może być w jakimś normalnym kraju, ale nie u nas.

  • 8: marlin z IP: 37.247.62.* (2013-09-27 16:46)

    Ja jak wyjechałam do innego miasta do pracy i zlożyłam aktualizację ZAP-3, tak aby wszystko było dobrze, to jeszcze grożono mi kara z urzędu, że w nieodpowiednim czasie to zrobiłam i musialam pisać do poprzedniego urzędu skarbowego o przeksięgowanie wpłaty podatku~:( PORAZKA!!!

  • 9: justyna z IP: 148.81.137.* (2014-03-10 21:04)

    Przeczytałam artykuł. Mam taką sytuację: mieszkam w Warszawie, adres zameldowania poza Warszawą. Przez kilka lat rozliczałam się w US w Warszawie, w tym roku administrator systemu komputerowego w moim miejscu pracy dokonał jakiś aktualizacji skutkujących skasowaniem dotychczasowych moich danych adresowych i zastąpieniu ich starymi, wg których moim US jest urząd poza Warszawą, wobec czego w PIT-11 mam wpisany US poza Warszawą. Moje pytanie: czy mogę mimo tych błędnych danych w formularzu PIT-11 rozliczać się w US Warszawa? Czy też powinnam rozliczyć się w US wskazanym w PIT-11? Z artykułu wynika, że nie muszę wysyłać ZAP-3 i wystarczy, że składam PIT w US poza Warszawą i jest OK. Czy dobrze wszystko zrozumiałam? Z góry dzięĸuję za odpowiedź :)

  • 10: krecik z IP: 88.156.178.* (2014-04-27 23:48)

    typowe, czeski film

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie