Chodziło o gminę, której ościenne gminy powierzyły – w ramach porozumienia – swoje zadania w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi. W porozumieniu tym gmina zobowiązała się do przyjmowania odpadów komunalnych odebranych z sąsiednich nieruchomości (tj. położonych na terenie gmin ościennych). Gmina powierzyła to zadanie swojej spółce komunalnej.
Dotacje z VAT czy bez?
Zastanawiała się, co z otrzymywanymi od gmin ościennych dotacjami celowymi. Dotacje te uwzględniają kwotę planowanych kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych oraz kwotę planowanych rocznych kosztów obsługi administracyjnej. Czy są wynagrodzeniem opodatkowanym VAT?
Gmina uważała, że nie, bo – jak uzasadniała – realizując zadanie polegające na zagospodarowaniu odpadów komunalnych nie prowadzi działalności gospodarczej, tylko wykonuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym – swoje lub powierzone.
To wynagrodzenie za wykonanie zadań
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej był innego zdania. W interpretacji z 4 marca 2025 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.643.2024.1.PM) stwierdził, że wykonywane przez gminę w tym zakresie czynności są działalnością gospodarczą, więc gmina działa w tym zakresie jako podatnik VAT. W związku z tym otrzymywane od ościennych gmin dotacje są dla niej wynagrodzeniem za czynności opodatkowane VAT.
Nie ma obustronnego świadczenia
Nie zgodził się z tym WSA w Gdańsku. Zwrócił uwagę na to, że gmina wykonuje w tym zakresie zadania własne innych gmin, nie uzyskując z tego tytułu żadnego zysku. Nie łączy jej z ościennymi gminami stosunek cywilnoprawny. Gmina wykonuje zadania na rzecz mieszkańców gminy ościennej, a nie na rzecz jej samej. Trudno wymagać, aby za realizację tych zadań płaciła z własnych środków, stąd potrzeba dotacji.
Uzasadniając wyrok, sędzia Irena Wesołowska nawiązała do wyroków, które zapadły na tle spraw związanych z dotowaniem komunikacji publicznej. Podkreśliła, że sytuacja była dokładnie ta sama, chodziło o zadania własne gmin, realizowane przez jedną z nich.
Sędzia podkreśliła, że nie ma tutaj żadnego ekwiwalentu, nie ma usługi, nie ma czynności, która podlegałaby opodatkowaniu VAT. – Nie można uznać, że pomiędzy ościennymi gminami, które zawierają takie porozumienia na podstawie przepisów o samorządzie gminnym, istnieje jakiekolwiek obustronne, ekwiwalentne świadczenie – podsumowała sędzia.
Wyrok jest nieprawomocny.
Wyrok WSA w Gdańsku z 23 lipca 2025 r., sygn. akt I SA/Gd 366/25
Autor jest doradcą podatkowym