Dalsze prace nad projektem poparły wszystkie kluby i koła poselskie. Jego celem jest uproszczenie i stopniowe wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF – teleinformatycznej platformy do wystawiania, przesyłania i przechowywania e-faktur. System ma ujednolicić obieg dokumentów oraz obniżyć koszty działalności przedsiębiorców. W związku z wejściem w życie KSeF, podstawowy termin zwrotu VAT ulegnie skróceniu z 60 do 40 dni.

KSeF będzie wprowadzany etapami

Wdrożenie obowiązku e-fakturowania zostanie podzielone na dwa etapy: od 1 lutego 2026 r. dla firm, które w 2024 r. osiągnęły sprzedaż powyżej 200 mln zł, od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Dla mikroprzedsiębiorców przewidziano okres przejściowy – od kwietnia do grudnia 2026 r. nie będą oni musieli wystawiać e-faktur, jeśli ich miesięczna sprzedaż nie przekracza 10 tys. zł brutto.

Projekt utrzymuje możliwość wystawiania faktur na kasach rejestrujących do końca 2026 r. Wprowadza też na stałe tryb "offline24", umożliwiający wystawienie faktury bez dostępu do internetu np. w momencie awarii sieci.

Wprowadzenie KSeF. Na początku nie będzie kar

Do końca 2026 r. nie będą też stosowane kary za błędy we wdrażaniu nowych przepisów. Znika konieczność drukowania faktur i ręcznego wprowadzania ich do systemów księgowych. Faktury będą przechowywane przez 10 lat w KSeF.

MF szacuje, że dzięki wprowadzeniu systemu, tylko z tytułu uszczelnienia luki VAT dochody budżetu wzrosną o ok. 10 mld zł w okresie 10 lat.(PAP)