Jasiński, który jest także Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej powiedział PAP, że po "pakiecie paliwowym" resort finansów przygotuje regulacje zmierzające do uszczelniania systemu podatkowego w kolejnych branżach.
Wyjaśnił, że na początku marca br. podległe mu służby skarbowe zaproponowały, że zidentyfikują problemy związane z VAT na rynku paliwowym i zaproponują odpowiednie rozwiązania. Po konsultacjach z organizacjami branżowymi w MF wypracowano projekt znany jako "pakiet paliwowy", który czeka na uchwalenie przez Sejm.
"Zaproponowałem, by przyjrzeć się niektórym przepisom tak, jak uczyniliśmy to w przypadku paliw. Ponieważ specyfika zachowań przestępczych w różnych branżach jest różna, powołaliśmy kilka zespołów, ds: elektroniki, oleju rzepakowego, budownictwa, tytoniu, alkoholu. Szósty zespół ma przyjrzeć się możliwości powiększenia dochodów budżetu państwa w przypadku e-papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich" - poinformował wiceminister.
Wyjaśnił, że w zespołach pracują przedstawiciele kontroli skarbowej, departamentu akcyzowego MF oraz departamentu podatku od towarów i usług ministerstwa. Do współpracy - poinformował Jasiński - resort finansów zaprosił ekspertów z całego kraju. "W lipcu na pewno zaproponujemy konkretne propozycje rozwiązań" - powiedział. Zastrzegł, że dopiero kiedy projekt będzie gotowy, zostanie poddany konsultacjom i zaprezentowany publicznie.
"Taka procedura sprawdziła się w przypadku pakietu paliwowego. Mam nadzieję, że sprawdzi się i tym razem" - dodał. Zaznaczył, że rozwiązania proponowane w lipcu mogą dotyczyć - inaczej niż w przypadku pakietu paliwowego - nawet wszystkich firm z danej branży.
Według Jasińskiego główne problemy we wskazanych obszarach są takie same; oszustwa w VAT oraz działalność nieewidencjonowana, czyli szara strefa. Wskazał, że o ile w elektronice większość luki w VAT spowodowana jest oszustwami, o tyle w branży budowlanej, jest to efekt szarej strefy. Przedstawiciele "budowlanki" szacują, że może ona sięgać 1,6 mld zł rocznie.
"Niestety, my takich danych ciągle nie mamy, ale pracujemy intensywnie nad tym, by ministerstwo dysponowało własnymi, najbardziej wiarygodnymi liczbami dotyczącymi luki w VAT" - podkreślił Jasiński.
Wiceszef resortu finansów zastrzegł, że prace szóstego zespołu mogą potrwać dłużej niż do lipca. Zespół ten ma zająć się przygotowaniem tzw. mapy podatkowej - opisującej proces dochodzenia do określonych poziomów opodatkowania. "Chcemy w ramach pewnego standardu pokazać, jak będziemy dochodzili do konkretnego opodatkowania konkretnego produktu. Tak się robi w innych krajach UE. Chodzi o to, aby przedsiębiorcy wiedzieli, jak będzie opodatkowany dany produkt np. za trzy lata, by nie byli zaskakiwani. Zdecydowana większość z nich to przecież uczciwi podatnicy" - powiedział wiceminister.
Pytany, czy resort finansów zamierza opodatkować akcyzą e-papierosy (dziś nie są objęte tym podatkiem, bowiem akcyza dotyczy wyrobów tytoniowych, a nie nikotyny - PAP) odpowiedział: "Rozważamy to. Niektóre państwa UE zdecydowały się na taki krok. Przepisy unijne nie wykluczają opodatkowania akcyzą e-papierosów".
Wiceminister zapowiedział ponadto powołanie zespołu ds. centrów logistycznych, który ma badać, jak są one wykorzystywane w przestępstwach karuzelowych. Zespół ten ma m.in. przygotować metodykę prowadzenia kontroli skarbowej w tym obszarze. "Podobnie zrobiliśmy w przypadku branży paliwowej, co przynosi konkretne efekty. To nie tylko kwestia kontroli, ale także współpraca np. z bankowymi działami zajmującymi się przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy, prokuratorami, policją" - dodał.
Tak zwany pakiet paliwowy (nowelizacje ustaw o VAT i akcyzie, zmiany w Prawie energetycznym oraz w ustawie o zapasach paliw) jest elementem przygotowywanego przez resort finansów całościowego pakietu "uszczelniającego" pobór VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa. Ma też uszczelnić koncesjonowanie obrotu paliwami z zagranicą. Ministerstwo finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie.
We wtorek sejmowa komisja finansów zaakceptowała szereg poprawek do projektu. Część ma charakter legislacyjny. Podczas drugiego czytania posłowie złożyli kolejne. Jak wynika z uzasadnienia do projektu, proceder wyłudzania podatku od towarów i usług w obrocie paliwami związany jest przede wszystkim z ich wewnątrzwspólnotowym nabyciem, dokonywanym za pośrednictwem zarejestrowanych odbiorców. Stąd proponowane przez rząd zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczą właśnie nabycia paliw w ramach rynku wewnętrznego UE.
"Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej" - czytamy w uzasadnieniu.
Zmiany w ustawie "Prawo energetyczne" polegają z kolei na uszczelnieniu systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą. Projekt zakłada, że koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie "podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne". Sejm ma rozstrzygnąć, że koncesji nie będą otrzymywać przedsiębiorstwa, w których osoby zarządzające (członkowie zarządów i rad nadzorczych) skazano prawomocnym wyrokiem za przestępstwo skarbowe mające związek z prowadzoną działalnością, czy też za każde przestępstwo skarbowe.
Zawarte w projekcie zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają natomiast uniemożliwić obchodzenie "zabezpieczającej funkcji koncesji na obrót paliwami z zagranicą". Projekt zakłada ograniczenie wykonywania funkcji usługowej przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców, polegające na tym, że świadczenie usług będzie możliwe wyłącznie na rzecz podmiotów mających siedzibę czy też miejsce zamieszkania w Polsce lub podmiotów zagranicznych mających oddział z siedzibą w naszym kraju. Rozwiązanie to ma dotyczyć wyłącznie nabywania paliw silnikowych i nie obejmie paliw zwolnionych z akcyzy.
"Pakiet paliwowy" miałyby obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.