Pokazują to dane przekazane DGP przez Ministerstwo Finansów. Szczegółowe informacje publikujemy w tabeli. Dotyczą one działalności urzędów skarbowych (podlegających poszczególnym izbom administracji skarbowej), w tym kontroli podatkowych oraz egzekucji należności publicznoprawnych, zwłaszcza podatków.

– Dane MF pokazują, że wąskim gardłem administracji skarbowej pozostają działy egzekucji – komentuje Alicja Sarna, dyrektor ds. kluczowych sporów podatkowych w CRIDO (patrz: opinia w ramce).

Przypomnijmy, że urzędy skarbowe zajmują się nie tylko kontrolami podatkowymi, lecz także czynnościami sprawdzającymi. Te ostatnie są podstawowym trybem weryfikacyjnym, ale danych na ich temat nie ma w tabeli (z wyjątkiem informacji o uszczupleniach wykrytych zarówno w trakcie kontroli podatkowych, jak i czynności sprawdzających).

Natomiast urzędy skarbowe nie zajmują się wyspecjalizowanymi kontrolami, które przeprowadzają urzędy celno-skarbowe (to odrębny pion Krajowej Administracji Skarbowej).

Spadek kontroli

Bardzo widoczny jest znaczący spadek liczby kontroli. W ubiegłym roku urzędy skarbowe przeprowadziły ich 13 tys., czyli o ok. 5 tys. mniej niż w 2022 r. i o 2,7 tys. mniej niż w 2021 r. Liczba kontroli przeprowadzonych w 2023 r. jest o ponad 50 proc. niższa w porównaniu z 2017 r. i 2018 r. Taki trend nie jest niespodzianką. Zapowiadał go już rok temu Bartosz Zbaraszczuk, ówczesny szef Krajowej Administracji Skarbowej. – Chcemy ograniczać kontrole podatkowe na rzecz czynności sprawdzających i zwiększać liczbę kontroli prowadzonych przez urzędy celno -skarbowe – mówił szef KAS w wywiadzie dla DGP („Docelowo chcemy zlikwidować kontrole podatkowe. Projekt jest w konsultacjach”, DGP nr 107/2023).

Innym powodem jest postępująca elektronizacja rozliczeń podatkowych. Zwraca na to uwagę również Paweł Nocznicki, menedżer w Stone & Feather Tax Advisory sp. z o.o.

– Spadek liczby kontroli postrzegałbym w dużym stopniu jako konsekwencję postępującej cyfryzacji organów podatkowych oraz wprowadzanych kolejnych instrumentów sprawozdawczości elektronicznej podatników – mówi ekspert.

Najbardziej aktywne pod względem liczby kontroli były urzędy podlegające izbom administracji skarbowej w Warszawie (prawie 2,4 tys.), Krakowie (prawie 1,7 tys.) i we Wrocławiu (ponad 1,2 tys.).

Skuteczność kontroli

Dane MF pokazują, że skuteczność kontroli w ostatnich trzech latach utrzymuje się na wysokim poziomie 97–98 proc. Tyle kontroli zakończyło się dodatkowymi ustaleniami budżetowych należności, co jeszcze nie oznacza ich wyegzekwowania – o tym dalej.

Ubiegły rok przyniósł największą skuteczność kontroli (czyli dodatkowych ustaleń). Wyniosła ona aż 97,6 proc., podczas gdy w 2022 r. – 97,1 proc., a dla porównania w 2020 r. wskaźnik ten wyniósł zaledwie 85,8 proc.

Najlepsze pod tym względem były w 2023 r. urzędy skarbowe podlegające Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu, bo aż 98,9 proc. przeprowadzonych przez nie kontroli okazało się skutecznych. Drugie w kolejności były urzędy podlegające IAS w Olsztynie – z wynikiem 98,8 proc.

Wykryte uszczuplenia

W 2023 r. urzędy skarbowe wykryły w ramach kontroli podatkowych i czynności sprawdzających uszczuplenia na kwotę 9,5 mld zł, a zatem więcej niż rok wcześniej (wtedy było ok. 9 mld zł).

Według Pawła Nocznickiego to również skutek elektronizacji. – Ma ona wpływ na ogólną efektywność urzędów pod kątem kwoty wykrytych uszczupleń, czyli wartości stwierdzonych zaległości podatkowych – mówi ekspert.

Najlepszymi wynikami mogą się pochwalić urzędy podlegające IAS w Warszawie. W ubiegłym roku wykryły one uszczuplenia w sumie na ponad 3,4 mld zł.

– To pokazuje, że organy podatkowe w mniejszym stopniu muszą dobierać podmioty do kontroli na ślepo i mogą maksymalizować wykorzystywanie swoich zasobów w tych obszarach, w których możliwości odzyskania podatku są największe. Takie dane są również efektem postępującej profesjonalizacji służb skarbowych i ich lepszego przygotowania merytorycznego – uważa Paweł Nocznicki.

Skuteczność egzekucji…

Uwagę zwraca natomiast utrzymująca się nieefektywność w zakresie egzekucji, mimo że z roku na rok dane się poprawiają. W poszczególnych latach urzędom skarbowym udało się wyegzekwować:

  • 4,755 mld zł w 2017 r.,
  • 5,344 mld zł w 2018 r.,
  • 6,179 mld zł w 2019 r.,
  • 4,387 mld zł w 2020 r.,
  • 5,577 mld zł w 2021 r.,
  • 7,940 mld zł w 2022 r.
  • 8,130 mld zł w 2023 r.

Wzrasta też skuteczność egzekucji – liczona jako stosunek tytułów wykonawczych sfinalizowanych (czyli zakończonych ściągnięciem należności) do tytułów wystawionych. W 2023 r. wyniosła ona 41,2 proc., podczas gry rok wcześniej wynosiła 39,2 proc., a w 2021 r. – 35,8 proc.

Wciąż jednak – co podkreślają doradcy podatkowi – pozostaje ona na relatywnie niskim poziomie, bo nie przekracza 50 proc. Stąd ogólna opinia ekspertów, że egzekucja nadal przynosi słabe efekty (nie jest efektywna).

Zdaniem Pawła Nocznickiego w znaczącym stopniu wpływają na to zaległości wynikające z wyłudzeń i oszustw w zakresie VAT. Wprawdzie ich wykrywalność się zwiększa, jednak – jak wskazuje ekspert – z uwagi na swą specyfikę zaległości te są w dużym stopniu nieściągalne lub bardzo trudno ściągalne.

Zdaniem eksperta możliwości poprawy egzekucji pozostają jednak ograniczone.

– Należałoby raczej szukać rozwiązań i mechanizmów, które będą przeciwdziałać występowaniu takich wyłudzeń – twierdzi Paweł Nocznicki.

…i jej szybkość

W 2023 r. wzrosła szybkość podejmowanych przez urzędy skarbowe działań windykacyjnych. Średni czas liczony od daty, kiedy jest możliwe podjęcie działań windykacyjnych, do momentu wystawienia upomnienia lub tytułu wykonawczego wyniósł w ubiegłym roku 24 dni. Rok wcześniej urzędy skarbowe potrzebowały na to średnio 36 dni, dla porównania w 2021 r. – 51 dni, a w 2020 r., gdy zaczęła się pandemia – aż 95 dni. ©℗

OPINIA

Egzekucja to nadal wąskie gardło

ikona lupy />
Alicja Sarna, dyrektor ds. kluczowych sporów podatkowych w CRIDO / Materiały prasowe

Dane MF wskazują, że procent kontroli pozytywnych utrzymuje się na w miarę zbliżonym poziomie, ok. 97–98 proc. Należy podkreślić, że przez kontrole pozytywne fiskus rozumie te, które zakończyły się ujawnieniem nieprawidłowości, a więc koniecznością zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, chyba że sąd rozstrzygnie daną sprawę inaczej.

Szkoda, że liczby są prezentowane w sposób zagregowany, nie pokazują, jaką część przypisów i wpłat stanowią wpłaty dobrowolne, tj. takie, gdy podatnik po wpłacie nie kontynuuje sporu z organami podatkowymi, akceptując ustalenia kontroli lub czynności sprawdzających.

Dane nie pokazują także, niestety, w jakiej części sądy administracyjne potwierdziły ustalenia organów podatkowych. Przeprowadzenie takiej analizy mogłoby być ciekawe dla pokazania faktycznej skuteczności kontroli podatkowych.

Skuteczności tej nie widać natomiast w przypadku egzekucji administracyjnej. Liczba tytułów wykonawczych załatwionych w porównaniu z tymi, które powinny zostać załatwione, nadal nie przekracza 50 proc. W mojej ocenie powinno to wzbudzić niepokój szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Dane pokazują, że działy egzekucji stanowią wąskie gardło administracji skarbowej. Wydaje się, że poprawa w tym obszarze powinna być jednym z priorytetów szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Należy oczekiwać, że organy podatkowe będą podejmowały jak najszybsze działania zmierzające do wyegzekwowania niezapłaconych podatków.

ikona lupy />
Wyniki urzędów skarbowych za 2022 r. / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe
Współpraca Katarzyna Jędrzejewska