Ulga na leki – podstawowe informacje
Jako ulgę na leki potocznie określa się ulgę podatkową funkcjonującą w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Jest ona regulowana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie enumeratywnie określono, jakiego rodzaju płatności obejmuje ulga rehabilitacyjna. Wśród nich wyróżnia się wydatki poniesione na leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 roku – Prawo farmaceutyczne – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł.
Ulga na leki – kto może z niej skorzystać?
Z ulgi na leki może skorzystać osoba, która posiada:
- orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
 - decyzję przyznającą rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
 - orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16. roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów,
 - orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 roku.
 
Ulga na leki przysługuje również osobom, które mają na utrzymaniu osobę niepełnosprawną:
- współmałżonka,
 - dzieci własne i przysposobione,
 - dzieci przyjęte na wychowanie,
 - pasierbów,
 - rodziców,
 - rodziców współmałżonka,
 - rodzeństwo,
 - ojczyma,
 - macochę,
 - zięciów,
 - synowe
 
- jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej ustalonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 roku o rencie socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Ulga na leki – co można odliczyć?
Zakup leków, które podlegają uldze na leki, należy do wydatków limitowanych poniesionych na cele rehabilitacyjne. Oznacza to, że podatnik może odliczyć faktycznie poniesione wydatki w określonym limicie.
W ramach ulgi na leki podatnik może odliczyć kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami na leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 roku – Prawo farmaceutyczne, w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki stale lub czasowo.
Ulga na leki – jak udokumentować wydatki na lekarstwa?
Wysokość wydatków na leki należy ustalać na podstawie dokumentów, które potwierdzają ich poniesienie i zawierają w szczególności:
- dane identyfikujące kupującego i sprzedającego towar lub usługę,
 - rodzaj zakupionego towaru lub usługi,
 - kwotę zapłaty.
 
Dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku na leki będzie więc faktura, rachunek czy paragon.
Ulga na leki – jak ją rozliczyć?
Ulga na leki odliczana jest od:
- dochodu – przed podatników opodatkowanych według skali podatkowej (PIT),
 - przychodu – przez podatników opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych (ryczałt).
 
Należy jednak pamiętać, że wydatki na leki podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli:
- nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub
 - nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych lub
 - nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo
 - nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
 
Odliczenia ulgi na leki można dokonać w zeznaniu podatkowym PIT-37, PIT-36, PIT-28, jak również poprzez załącznik PIT/O.