Z kolei posłowie PO przekonują, że służby skarbowe są przygotowane do wdrożenia ustawy, a PiS, proponując zmianę, chce wymienić szefów urzędów skarbowych na swoich ludzi jeszcze według starych zasad.
Za uchwaleniem nowelizacji ustawy o administracji podatkowej głosowało 253 posłów, przeciw było 177 posłów, a 13 wstrzymało się od głosu. Wcześniej Sejm nie zgodził się z wnioskiem PO i Nowoczesnej o odrzucenie projektu.
Janosz Cichoń (PO) mówił przed głosowaniem, że podejrzewa, iż przesunięcie wejścia w życie zmian spowoduje, iż ustawa o administracji podatkowej "powędruje w niebyt".
Wskazał, że ustawa ta jest oparta na założeniu, że 99 proc. podatników to podatnicy uczciwi, których administracja podatkowa ma wspierać w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych, a 1 proc., to podatnicy nieuczciwi. "Mamy obawy, że te proporcje się odwrócą" - powiedział Cichoń.
Zdaniem ministra finansów Pawła Szałamachy retoryka o podatnikach uczciwych i przedstawionych przez Cichonia proporcjach jest "po prostu biciem piany". "My pracujemy nad konsolidacją administracji skarbowej i połączeniem administracji celnej i skarbowej w jeden spójny funkcjonalny organizm. To jest koncepcja, którą opracowaliśmy już w latach 2006-2007 i nie została przez państwa wdrożona. Są bardzo duże luki efektywnościowe w administracji i w związku z tym nie ma sensu wprowadzać tej ustawy od 1 stycznia. Tym bardziej, że ona jest - powiedziałbym - w proszku" - powiedział minister.
W trakcie prac w komisji do projektu zmian w ustawie o administracji podatkowej wprowadzono zgłoszone przez posłów PiS poprawki dotyczące m.in. wydawania interpretacji podatkowych oraz ustalające termin wejścia w życie noweli na dzień następujący po dniu ogłoszenia.
Ustawa o administracji podatkowej z lipca 2015 r. przewiduje utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.
Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.
Utworzone mają zostać centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.
Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania. Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.
Do zadań administracji podatkowej ma też należeć pobór niepodatkowych należności budżetu, w tym mandatów.
W ustawie zawarto regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ponadto powołany ma zostać szef administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów będzie mógł sprawniej nadzorować jej działanie.
Nowe przepisy przewidują też, że ze struktur administracji ma być wyodrębnione Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Uzasadnieniem dla powołania krajowego biura było, według autorów ustawy, duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego.