Duże firmy importujące towary na terytorium UE muszą do końca sierpnia 2017 r. zmienić swoje porozumienia z kontrahentami – przypomniało Ministerstwo Finansów.

Wymóg wynika z rozporządzenia celnego nowelizującego wcześniejsze – z 13 marca 1997 r. nr 515/97. Wejdzie ono w życie we wrześniu 2016 r. Jak tłumaczy resort finansów, postanowienia o poufności i nieujawnianiu danych zawarte w dzisiejszych umowach mogą być sprzeczne z nałożonym obowiązkiem przekazywania Komisji Europejskiej danych o przewozie kontenerów. Dlatego firmy powinny renegocjować umowy najpóźniej do września 2017 r.
Rozporządzenie – szerzej pisaliśmy o nim w DGP nr 179/2015 – wprowadza dwie podstawowe zmiany: stworzenie centralnej bazy danych dotyczących przywozów i wywozów towarów na terytorium UE oraz zobowiązanie większych importerów do przekazywania do Brukseli informacji o pochodzeniu produktów i pokonanej przez nie drodze.
Polska zgłaszała w 2014 r. wątpliwości do projektu rozporządzenia. Zwracała uwagę na rosnący zakres wrażliwych danych, za które odpowiedzialność przejmie podmiot wyznaczony przez KE. Projekt został poprawiony i obecna treść rozporządzenia nie budzi zastrzeżeń polskiego MF. Odstąpiono m.in. od pierwotnej propozycji przechowywania danych osobowych nawet przez 10 lat. Będzie on o połowę krótszy, z tym że dla niektórych informacji może być wydłużony do siedmiu lat.
Dzięki rozporządzeniu Służba Celna będzie miała dostęp do pełnych danych o przemieszczaniu kontenerów morskich na terytorium UE. Skróci się także czas przeprowadzania wszystkich czynności urzędowych (w tym kontrolnych) w polskich portach. Celnicy będą bowiem pozyskiwać dane o kontenerach w formacie CSM (Container Status Messages).