Przychód powstaje, gdy klient kupi bon uprawniający do skorzystania z usługi i nie ma prawa do zwrotu pieniędzy – potwierdził dyrektor katowickiej izby.

Chodziło o spółkę prowadzącą restaurację. W ramach akcji marketingowej sprzedawała ona bony na okaziciela uprawniające do skorzystania w ciągu roku z usługi gastronomicznej. Jeżeli wartość kupionej usługi przewyższa kwotę, na jaką opiewa bon, klient musi dopłacić różnicę. Po roku voucher traci ważność.
Spółka chciała się upewnić, czy przychód powstaje u niej już w momencie zapłaty za bon. Wskazywałaby na to interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 czerwca 2014 r. (nr ILPB3/423-126/14-2/EK). Wynikało z niej, że jeśli przed wykonaniem usługi zostanie wystawiona faktura, to przychód powstanie w dacie wystawienia tego dokumentu (zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o CIT). Jeżeli natomiast należność zostanie uregulowana wcześniej, tj. przed wystawieniem faktury, to przychód powstaje w momencie zapłaty (art. 12 ust. 3a pkt 2). Dodatkowo – jak podkreślił dyrektor IS w Bydgoszczy w interpretacji z 9 kwietnia 2014 r. (nr ITPB1/415-70/14/DP) – aby powstał przychód, zapłata zaliczki (przedpłaty) musi być definitywna.
Spółka wskazywała, że kwota otrzymana od klienta ma właśnie charakter ostateczny i nie podlega zwrotowi, i tylko od klienta zależy, czy skorzysta z usługi w ciągu roku.
Dyrektor IS w Katowicach zgodził się z jej stanowiskiem i dlatego odstąpił od uzasadnienia.
Interpretacja dyrektora IS w Katowicach z 3 września 2015 r., nr IBPB-1-2/4510-203/15/KP.