statystyki

Odzież z logo firmy może stanowić koszt podatkowy

autor: Anna Michalak17.08.2015, 10:59; Aktualizacja: 17.08.2015, 11:18
Z punktu widzenia podatku dochodowego zakup takiego stroju musi być indywidualnie rozpatrywany przez podatnika pod kątem zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych

Z punktu widzenia podatku dochodowego zakup takiego stroju musi być indywidualnie rozpatrywany przez podatnika pod kątem zaliczenia wydatku do kosztów podatkowychźródło: ShutterStock

Pracownicy spółki mający bezpośredni kontakt z klientami otrzymali ubrania służbowe opatrzone logo firmy. Czy wydatki na zakup tej odzieży stanowią koszty podatkowe? Jak ująć taki wydatek w księgach rachunkowych? Czy są to koszty reklamy, czy reprezentacji?

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej niezbędne jest często zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży. Dotyczyć to może np. odzieży roboczej, ochronnej, a w  przypadku pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem także eleganckich garniturów czy też garsonek. Ubiór ten zazwyczaj zawiera cechy charakterystyczne dla danej firmy, jak: logo firmy, fason, kolorystyka czy też inne szczegóły. W podanych przypadkach wydatek na ubiór służbowy będzie kosztem uzyskania przychodów, pod warunkiem że odzież ta utraci charakter odzieży osobistej poprzez charakterystyczny krój, kolor, umieszczenie na nim w sposób trwały logo firmy. W praktyce wiele wątpliwości wzbudza odróżnienie wydatków na reklamę firmy od wydatków na jej reprezentację. Takie rozróżnienie jest niezwykle istotne, gdyż wydatki na reklamę mogą być kosztem podatkowym, natomiast wydatki o charakterze reprezentacyjnym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Z punktu widzenia podatku dochodowego zakup takiego stroju musi być indywidualnie rozpatrywany przez podatnika pod kątem zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych. W świetle wydawanych interpretacji strój taki będzie kosztem podatkowym, o ile pomiędzy wydatkiem na zakup stroju służbowego a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy, czyli poniesiony wydatek ma wpływ na uzyskanie przychodu lub też funkcjonowanie firmy. Podatnik musi umieć wykazać, że wydatek związany z takim strojem może mieć wpływ na rozpoznawalność firmy, co pozwoli na pozyskanie nowych klientów, a także może wpłynąć na wzrost sprzedaży. Co do zasady, obowiązek posiadania takiego ubioru powinien wypływać np. z regulaminu firmy, na rzecz której wykonywana jest praca, lub z innych zasad działalności takiej firmy.

Wygląd osób mających bezpośredni kontakt z klientami służy identyfikacji spółki na zewnątrz i przyczynia się do zindywidualizowania firmy poprzez logo na ubraniach. Identyfikacja taka wpływa na umowy handlowe zawierane przez przedstawicieli handlowych, a zatem wpływa także na uzyskiwane przychody. Organy podatkowe podzielają taką opinię.


Pozostało 46% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane