Zwolnione z podatku są tylko budowle związane z działalnością grupy producentów owoców i warzyw utworzonych na podstawie ustawy z 15 września 2000 r. – orzekł NSA
Chodziło o grupę producentów pomidorów szklarniowych, która kupiła i przebudowała sortownie i budynek chłodniczo-składowy. Na podstawie decyzji marszałka województwa została wstępnie uznana za grupę producentów owoców i warzyw i miała zatwierdzony plan zmierzający do uzyskania takiego statusu, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz.U. z 2008 r. nr 11, poz. 70 ze zm.).
W związku z tym grupa uważała, że budynki i budowle wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach jej członków są zwolnione z podatku od nieruchomości.
Burmistrz wydający interpretację w tej sprawie uznał jednak, że ze zwolnienia korzystają tylko grupy producentów rolnych działające na podstawie ustawy z 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach (Dz.U. z 2000 r. nr 88, poz. 983 ze zm.). Zwrócił uwagę na to, że grupę powinni tworzyć producenci produktu rolnego lub grupy produktów, których wykaz znajduje się w rozporządzeniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 9 kwietnia 2008 r. (Dz.U. nr 72, poz. 424 ze zm.). Wprawdzie znajdują się w nim także owoce i warzywa, jednak dotyczy to grup producentów wpisanych do rejestru grup przed 1 maja 2004 r., a w tej sprawie grupa została utworzona znacznie później.
Grupa się z tym nie zgadzała. Argumentowała, że art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 150 ze zm.) nie wskazuje, na podstawie jakich przepisów grupa producentów powinna być utworzona i wpisana do rejestru. Nie ma więc podstaw, by zawężać zwolnienie jedynie do grup producentów rolnych wpisanych do rejestru na podstawie ustawy z 15 września 2000 r.
WSA w Warszawie podzielił stanowisko burmistrza. Dodatkowo zauważył, że w ustawie o organizacji rynków owoców i warzyw ustawodawca posługuje się pojęciem „grupa producentów”, a nie „grupa producentów rolnych”, są to więc dwa odrębnie regulowane podmioty. Dodał, że nie ma w tej sprawie znaczenia, kiedy grupa została utworzona.
Skargę grupy oddalił również Naczelny Sąd Administracyjny. Przypomniał, że przepisy dotyczące zwolnień należy stosować ściśle. Skoro ustawodawca, nowelizując ustawę o podatkach i opłatach lokalnych w 2006 r., nie wprowadził do art. 7 ust. 1 pkt 13 grupy producentów owoców i warzyw, a wiedział już o zmianach zaszłych w grupach producentów od 1 maja 2004 r., to zakładając jego racjonalność, nie można rozszerzyć zwolnienia na podmioty niewymienione w tym przepisie.
Podobnie NSA orzekł 19 listopada 2014 r. (sygn. akt II FSK 2685/12).
ORZECZNICTWO
Wyrok NSA z 1 lipca 2014r., sygn. akt II FSK 1428/13. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia