Jeśli mieścimy się w katalogu, to nawet jednorazowe świadczenie na rzecz osoby prywatnej musi być zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Może to być niemiłe zaskoczenie dla tych, którzy sprzedaży dokonują incydentalnie
Cykl: Kasy rejestrujące (cz. 4)
Ze względu na istniejące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (opisane w części 2 i 3 cyklu) nie zawsze sprzedaż na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) musi być ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących. Jednak nie zawsze mogą mieć one zastosowanie. Istnieje bowiem grupa towarów i usług, które nie korzystają z tych zwolnień. Są to tzw. towary i usługi podlegające bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.
Taki katalog towarów i usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania określa par. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Wskazane jest w nim piętnaście grup towarów oraz jedenaście grup usług (zob. tabelę).
Konsekwencje objęcia
Fakt, że towar lub usługa należą do katalogu czynności podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania oznacza, że nawet jednorazowe dokonanie na rzecz osoby prywatnej czynności, której przedmiotem jest taki towar lub usługa, co do zasady, musi zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Może to oznaczać konieczność zainstalowania kasy rejestrującej przez osoby, które sprzedaży na rzecz osób prywatnych dokonują incydentalnie.
PRZYKŁAD 1
Dla osoby fizycznej
Podatnik świadczy usługi fotograficzne wyłącznie dla firm, a w konsekwencji nie musi posiadać kasy rejestrującej. Podatnik zamierza kupić nowy aparat fotograficzny, a dotychczas używany sprzedać. Jeżeli aparat ten podatnik sprzeda osobie prywatnej, obowiązany będzie do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (a w konsekwencji do uprzedniego zainstalowania takiej kasy) nawet jeżeli będzie to pierwsza sprzedaż podatnika na rzecz osoby prywatnej i nie będzie on planował dalszej sprzedaży na rzecz osób prywatnych.
Powyższe oczywiście nie oznacza, że czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w par. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, muszą być zawsze ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących. W zakresie, w jakim czynności te są wykonywane na rzecz podmiotów innych niż osoby prywatne, ich ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących nie jest oczywiście konieczne.
PRZYKŁAD 2
Inny fotograf
Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik sprzeda używany przez siebie aparat fotograficzny innemu podatnikowi (innemu fotografowi). W przypadku takim dostawa (sprzedaż) aparatu nie będzie musiała zostać zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.
Wyjątki od zasady
Od zasady, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się do dostaw towarów i świadczenia usług wskazanych w par. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, istnieją cztery wyjątki (jeden dotyczy towarów, trzy pozostałe – usług).
Pierwszy z wyjątków dotyczy dostaw części towarów podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (poz. 2-12 w tabeli) dokonywanych:
1) przez pracodawców na rzecz swoich pracowników,
2) przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, oraz
3) przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
W wymienionych przypadkach dostawy towarów są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na podstawie par. 2 ust. 1 w zw. z poz. 35 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
PRZYKŁAD 3
Telefony służbowe
Pracodawca sprzedaje swoim pracownikom używane służbowe telefony komórkowe. Dostawy (sprzedaż) takich telefonów są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, mimo że telefony komórkowe należą do towarów podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (jako sprzęt telekomunikacyjny).
Drugi wyjątek jest z pozoru odpowiednikiem pierwszego dotyczącym usług, tj. dotyczy usług świadczonych przez podatników na rzecz ich pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali. Ten wyjątek ma jednak znacznie węższe zastosowanie, gdyż ma on zastosowanie tylko w przypadkach, gdy są świadczone przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, a więc jeżeli pracodawca (spółdzielnia mieszkaniowa, wspólnota mieszkaniowa), działając we własnym imieniu, ale na rzecz pracownika (członka spółdzielni, właściciela lokalu) bierze udział w świadczeniu usług (zob. par. 4 pkt 2 w zw. z poz. 35 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT). Wyjątek ten nie ma zatem zastosowania w przypadku świadczenia przez pracodawców (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe) własnych usług.
PRZYKŁAD 4
Abonament medyczny
Pracodawca kupuje we własnym imieniu i odsprzedaje pracownikom abonamenty medyczne. Sprzedaż takich abonamentów pracownikom nie musi być ewidencjonowana przez pracodawcę za pomocą kasy rejestrującej, gdyż w zakresie tym pracodawca działa we własnym imieniu, lecz na rzecz pracowników (mimo że od 1 stycznia 2015 r. usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów należą do usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania).
PRZYKŁAD 5
Przegląd techniczny
Przedsiębiorca świadczy usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów. Przedsiębiorca ten wykonał usługę przeglądu technicznego dla swojego pracownika. Usługa ta musi zostać zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej, gdyż w związku z jej świadczeniem przedsiębiorca nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Wyjątek od zasady, że usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów nie podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania, nie ma zatem zastosowania.
Dwa ostatnie wyjątki dotyczą usług związanych z wyżywieniem. Z par. 4 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania wynika, że nie podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania:
1) usługi związane z wyżywieniem świadczone na pokładach samolotów oraz
2) usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT (czyli w szkołach, przedszkolach publicznych i niepublicznych, szkołach wyższych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych), prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.
PRZYKŁAD 6
Stołówka w szkole
Szkoła podstawowa posiada własną stołówkę, w której serwuje posiłki (obiady) wyłącznie dla własnych uczniów, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych (osoby z zewnątrz nie mają możliwości zamawiania obiadów). Sprzedaż taka jest w 2015 r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, mimo objęcia większości usług związanych z wyżywieniem bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania.
Wyłączenia na mocy przepisów przejściowych
Wyłączenia bezwzględnego obowiązku ewidencjonowania niektórych usług, tj. usług wymienionych w poz. 3-11 w tabeli (dalej nazywanych nowymi usługami podlegającymi bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania) wynikają również z przepisów przejściowych, określonych w par. 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
Przepisy te dzielą się na dwie grupy. Do pierwszej z nich należą regulacje dotyczące podatników, którzy rozpoczęli rok 2015 jako podatnicy zwolnieni podmiotowo z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu zrealizowanego na rzecz osób prywatnych w 2014 r.
Jeżeli podatnicy tacy:
1) kontynuują w 2015 r. świadczenie nowych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania – świadczenie takich usług było zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do 28 lutego 2015 r.; podatnicy tacy utracili z dniem 1 marca 2015 r. prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu zrealizowanego na rzecz osób prywatnych (zob. par. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania),
PRZYKŁAD 7
Doradztwo podatkowe
Doradca podatkowy korzystał w 2014 r. ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych. Kwota tego obrotu w 2014 roku nie przekroczyła 20 000 zł i podatnik w 2015 r. kontynuuje świadczenie usług doradztwa podatkowego. Świadczenie tych usług na rzecz osób prywatnych od 1 marca 2015 r. podlega bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania. Także z dniem 1 marca 2015 r. doradca podatkowy utracił prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych (nawet jeżeli kwota takiego obrotu do tego dnia nie przekroczyła 20 000 zł).
2) zaprzestali przed 1 stycznia 2015 r. świadczenia nowych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania, a następnie po 1 stycznia 2015 r. rozpoczną świadczenie takich usług – u podatników takich świadczenie nowych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez dwa miesiące po miesiącu, w którym wykonają taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych (zob. par. 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania),
PRZYKŁAD 8
Biuro rachunkowe
Podatnik prowadzi biuro rachunkowe. Swoje usługi podatnik ten w niewielkim tylko stopniu świadczy na rzecz osób prywatnych i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych. Podatnik, o którym mowa, posiada uprawnienia doradcy podatkowego i w przeszłości (do roku 2013 r.) świadczył usługi doradztwa podatkowego, w tym na rzecz osób prywatnych. W 2013 r. zaprzestał jednak świadczenia tych usług. Załóżmy, że w maju 2015 r. podatnik ponownie rozpocznie świadczenie usług doradztwa podatkowego, w tym na rzecz osób prywatnych. W tej sytuacji świadczone przez podatnika na rzecz osób prywatnych usługi doradztwa podatkowego przestaną być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania z początkiem sierpnia 2015 r. (chyba że wcześniej kwota obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych w 2015 r. przekroczy u podatnika limit 20 000 zł).
3) rozpoczną po 31 grudnia 2014 r. świadczenie nowych usług z bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania – świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez dwa miesiące po miesiącu, w którym wykonają taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych (zob. par. 9 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
PRZYKŁAD 9
Kosmetyczka
Podatniczka korzystająca ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych rozszerzyła w marcu 2015 r. zakres prowadzonej działalności o świadczenie usług kosmetycznych. Świadczenie tych usług przez podatniczkę na rzecz osób prywatnych przestanie być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania z początkiem lipca 2015 r.
Do drugiej grupy należą przepisy pozostałe. Wynika z nich, że:
1) wskazane powyżej przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obejmującego świadczenie usług na rzecz osób prywatnych, za które zapłata otrzymywana jest w całości za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK (zob. par. 9 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania),
PRZYKŁAD 10
Porady online
Podatnik świadczy – częściowo dla firm, częściowo dla osób prywatnych - usługi udzielania porad prawnych online. Do końca lutego 2015 r. podatnik nie musiał ewidencjonować świadczenia tych usług na rzecz osób prywatnych za pomocą kasy rejestrującej, gdyż są one w całości opłacane na rachunek bankowy podatnika. Od 1 marca 2015 r. podatnik jest już jednak obowiązany do ewidencjonowania świadczenia takich usług za pomocą kasy rejestrującej (zob. par. 9 ust. 5 w zw. z par. 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
2) w przypadku podatników rozpoczynających po 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług objętych z początkiem 2015 r. obowiązkiem bezwzględnego ewidencjonowania, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali sprzedaży na rzecz osób prywatnych, świadczenie nowych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy po miesiącu, w którym wykonano taką usługę (zob. par. 9 ust. 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
PRZYKŁAD 11
Radca prawny
Dotychczas w 2015 r. radca prawny świadczył usługi prawnicze wyłącznie dla firm. Na początku marca rozpoczął on jednak świadczenie takich usług także dla osób prywatnych. W tej sytuacji świadczenie przez radcę prawnego usług prawniczych na rzecz osób prywatnych przestanie być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania z początkiem czerwca 2015 r.
Co bezwzględnie trzeba zarejestrować*
Towary Usługi
1) gaz płynny,2) części do silników (PKWiU 28.11.4),3) silniki spalinowe wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),4) nadwozia do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),5) przyczepy i naczepy; kontenery (PKWiU 29.20.2),6) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),7) części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 29.32.30.0),8) silniki spalinowe tłokowe wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),9) sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),10) sprzęt fotograficzny, wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),11) wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,12) zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych,13) wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (bez względu na symbol PKWiU),14) wyroby tytoniowe (PKWiU 12.00), napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,15) perfumy i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów. 1) usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyjątkiem niektórych usług przewozów miejskich),2) usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,3) usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),4) usługi w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,5) usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,6) usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,7) usługi prawnicze (z wyjątkiem czynności notarialnych),8) usługi doradztwa podatkowego,9) usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo,10) usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),11) usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne.
*Pogrubioną czcionką zaznaczone zostały towary i usługi objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania z początkiem 2015 r.
EKSPERT RADZI
Transport towarów
Podatnik prowadzi firmę transportową obsługującą głównie firmy. Zamierza rozpocząć świadczenie usług przeprowadzkowych, które będą świadczone głównie dla osób prywatnych. Czy podatnik musi stosować kasy rejestrujące od początku?
Katalog czynności podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania określa par. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Z jego przepisów wynika, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania podlega, m.in. świadczenie usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia (zob. par. 4 pkt 2 lit. a rozporządzenia),
b) przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami (zob. par. 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia).
Jak widać, obowiązek bezwzględnego obowiązku ewidencjonowania dotyczy wyłącznie części usług transportu osób (pasażerów). Usługi transportu towarów (w tym świadczenie usług przeprowadzkowych czy usług taksówek bagażowych) nie podlega bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania. Nie musi pan zatem od początku ewidencjonować świadczenia na rzecz osób prywatnych usług przeprowadzkowych. Będzie to konieczne dopiero po utracie przez pana prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych, nieprzekraczającą 20 000 zł.
Notariusze
Jestem notariuszem. Czy od 1 marca 2015 r. muszę posiadać kasę rejestrującą?
Od 1 stycznia 2015 r. (z okresem przejściowym, który dla większości podatników zakończył się z końcem lutego 2015 r.) obowiązuje rozszerzony katalog czynności podlegających obowiązkowi ewidencjonowania. Do czynności takich należą obecnie, m.in. usługi prawnicze (zob. par. 4 pkt 2 lit. g rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
Nie dotyczy to jednak usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania (wynika to wprost z par. 4 pkt 2 lit. g rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania), a więc czynności notarialnych. Czynności notarialne są zatem zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, a więc z tytułu świadczenia usług notarialnych nie musi pan posiadać kasy rejestrującej.
Sprzedaż wysyłkowa
Prowadzę warsztat samochodowy i od 1 marca br. jestem zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej. Planuję jednak rozszerzyć działalność o wysyłkową sprzedaż odzieży. Czy w zakresie takiej sprzedaży będę mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ze względu na wysyłkę pocztą lub kurierem i otrzymywanie zapłaty na rachunek bankowy?
Od 1 stycznia 2015 r. (z okresem przejściowym, który dla większości podatników zakończył się z końcem lutego 2015 r.) obowiązuje rozszerzony katalog czynności podlegających obowiązkowi ewidencjonowania. Do czynności takich należą obecnie, m.in. usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) (zob. par. 4 pkt 2 lit. c rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).
Świadczenie takich usług na rzecz osób prywatnych wyłącza co prawda, co do zasady, możliwość dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przysługującego ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych (zob. par. 9 ust. 1 i 2 w zw. z par. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Nie wpływa jednak na możliwość korzystania z pozostałych zwolnień, w tym ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obejmującego dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę powinno jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, czyli zawierać dane nabywcy, w tym jego adres (zob. par. 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).
A zatem pomimo tego, że jest pan obowiązany do posiadania kasy rejestrującej i ewidencjonowania za jej pomocą świadczonych na rzecz osób prywatnych usług naprawy pojazdów samochodowych, w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży będzie pan mógł korzystać ze wskazanego powyżej zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. W zakresie tym nie będzie pan zatem musiał ewidencjonować sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Usługi w ramach NFZ
Jestem lekarzem. Usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczę wyłącznie w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Czy muszę posiadać kasę rejestrującą?
Od 1 stycznia 2015 r. (z okresem przejściowym, który w przypadku większości podatników zakończył się z końcem lutego) usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (zob. par. 4 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
Nie oznacza to, że wszyscy lekarze i lekarze dentyści muszą od 1 marca 2015 r. ewidencjonować świadczone usług za pomocą kas rejestrujących. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązkowi ewidencjonowania podlega wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (zob. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Lekarze i lekarze dentyści, którzy usług w zakresie opieki medycznej dla takich osób nie świadczą, nie muszą posiadać kasy rejestrującej.
Dotyczy to w szczególności lekarzy i lekarzy dentystów świadczących usługi w zakresie opieki medycznej wyłącznie w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, więc finansowanych przez NFZ. Przyjmuje się, że nabywcą tych usług jest Narodowy Fundusz Zdrowia, a więc podmiot niebędący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej ani rolnikiem ryczałtowym. Powoduje to, że lekarze i lekarze dentyści świadczący usługi w zakresie opieki medycznej wyłącznie w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia nie muszą posiadać kas rejestrujących.
Logopedzi
Jestem logopedą. Usługi świadczę głównie dla instytucji (np. przedszkoli czy szkół), lecz w niewielkim zakresie moimi klientami są także osoby prywatne. Czy muszę posiadać kasę rejestrującą, jeżeli mój obrót ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekracza 20 000 zł?
Od 1 stycznia 2015 r. (z okresem przejściowym, który dla większości podatników zakończył się z końcem lutego) obowiązuje rozszerzony katalog czynności podlegających obowiązkowi ewidencjonowania. Do czynności takich należą obecnie, m.in. usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów (zob. par. 4 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
Wyłączenie to nie ma według mnie zastosowania do usług świadczonych przez logopedów. gdyż logopedia nie należy do specjalizacji lekarskich (zob. załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra zdrowia z 2 stycznia 2013 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów – Dz.U. poz. 26), a w konsekwencji nie ma „lekarzy logopedów”. Podatnicy świadczący usługi logopedii nie działają zatem w charakterze lekarzy (nawet jeżeli są lekarzami jakiejś specjalizacji).
Powoduje to, że wyłączenie stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania dotyczące usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów nie ma zastosowania do usług świadczonych przez logopedów (jak również do takich usług jak, przykładowo, usługi psychologów, masażystów czy fizjoterapeutów). Podatnicy świadczący usługi logopedii mogą zatem korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obejmującego podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł (zob. par. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
Podstawa prawna
Art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Par. 4 oraz par. 9 rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 1544).
POPRZEDNIE CZĘŚCI CYKLU UKAZAŁY SIĘ:
cz. I / 2 lutego 2015 / nr 21
cz. II / 9 lutego 2015 / nr 26
cz. III / 2 marca 2015 / nr 41