W e-Urzędzie Skarbowym od połowy września br. można bezpłatnie otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W). Składając wniosek, nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej, jak w przypadku zaświadczeń papierowych – podkreśla Ministerstwa Finansów.

Obecnie w e-US wydawane są nie tylko zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W), lecz także:
  • o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU),
  • o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF).
Możliwość otrzymywania zaświadczeń poprzez konto w e-US pojawiła się już w lipcu, dzięki nowelizacji niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz.U. z 2022 r. poz. 1301). Nowelizacja ta umożliwiła dwustronną komunikację podatnika z fiskusem za pomocą serwisu e-US. Wystarczy, że podatnik po zalogowaniu na swoim koncie w e-US (na stronie internetowej podatki.gov.pl) udzieli zgody na doręczanie pism elektronicznie.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że zaświadczenie elektroniczne ma taką samą moc prawną jak dokument papierowy. Nie powinno się go więc drukować, można korzystać z niego wyłącznie elektronicznie, zapisując go na nośniku pamięci lub wysyłając np. e-mailem.©℗