statystyki

Jakie najczęstsze problemy z fakturami mają podatnicy

autor: Agnieszka Pokojska24.07.2014, 08:24; Aktualizacja: 24.07.2014, 08:25
Ustawodawca przewiduje dwa sposoby modyfikowania faktur – tj. za pomocą faktury korygującej lub noty.

Ustawodawca przewiduje dwa sposoby modyfikowania faktur – tj. za pomocą faktury korygującej lub noty.źródło: ShutterStock

Osoba prowadząca indywidualną działalność w innym miejscu niż zamieszkania, powinna na dokumentach umieszczeć adres zgodny z podanym w CEIDG. Taki przedsiębiorca musi też wpisywać imię i nazwisko. Nie wystarczą inne elementy nazwy. Dokumenty papierowe można zeskanować i przechowywać w wersji elektronicznej

Pytania zadawane we wnioskach o interpretacje indywidualne wskazują, że jednym z problemów dotyczących faktur jest kwestia adresu, jaki należy na nich podawać. Przepisy tego nie precyzują. Warto więc zwrócić uwagę na interpretację ministra finansów z 5 czerwca 2014 r. (nr PT8/033/36/274/WCH/14/RD52006) zmieniającą pismo dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (z 5 marca 2014 r., nr IPTPP1/443-943/13-2/MG). Chodziło o przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą i mającego różne adresy dla miejsca zamieszkania oraz dla lokalu firmowego. To oznacza, że inny urząd skarbowy jest dla niego właściwy w sprawach PIT, a inny w sprawach VAT. Minister stwierdził, że w sytuacji, gdy osoba fizyczna nie prowadzi biznesu w miejscu zamieszkania i wskazała (w zgłoszeniu dla potrzeb identyfikacji podatkowej, tj. we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) inną lokalizację jako główne miejsce wykonywania działalności – adres tego miejsca powinna podawać na fakturach.

Archiwizacja dokumentów

Kolejna sprawa, którą organy podatkowe zajmują się w tegorocznych interpretacjach, dotyczy archiwizacji faktur. Chodzi o interpretację art. 112a ustawy o VAT. Nakazuje on podatnikom przechowanie zarówno wystawionych, jak i otrzymanych dokumentów w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność – od momentu ich wystawienia lub otrzymania do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • jarek presik(2014-07-29 08:12) Zgłoś naruszenie 00

    Moja firma działa w UK, od kilku lat, tam jakoś nie muszę szukać setki analiz zanim wystawię jakiś dokument. Metoda Pawła Kurnika daje mi 15 tysięcy rocznych oszczędności. Nie ma ZUS w chorej wysokości, składki są minimalne, a świadczenia wysokie. Do tego bardzo wysokie zwolnienia podatkowe - to całkowicie inny świat.

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2014-07-24 17:17) Zgłoś naruszenie 00

    "Problemów" (czyt. :złodziejskich numerów tzw. skarbówki) , z tzw. fakturami - jest bez liku .
    To tak , jak z "problemami" dotyczącymi umów ubezpieczeniowych ; taką Wartę weźmy : gdy przyjdzie do likwidacji szkody , to okaże się , że nic z tego , bo "ubezpieczony" nie podpisał dwóch kopii umowy , które oczywiście
    nie były mu do podpisu przedłożone . Znacie już ten numer ? - pewnie , wszyscy złodzieje go stosują . Inne też .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane