Pojazdy specjalne
Spór o akcyzę
Jak informuje na swojej stronie internetowej Urząd Celny w Warszawie, trwa kampania walki z procederem unikania obowiązku płacenia akcyzy od sprowadzanych samochodów osobowych. Podatnicy często rejestrują je w Polsce jako pojazdy ciężarowe, specjalne lub zabytkowe (wszystkie te kategorie są zwolnione z podatku). Na celowniku znalazły się m.in.:
● auta ciężarowe, zbudowane na podwoziu samochodów osobowych, wyposażone w tzw. kratkę i z jednym rzędem siedzeń (od 2011 r. Służba Celna żąda za nie akcyzy),
● samochody luksusowych marek, takich jak Porsche czy Ferrari, z montowanymi hakami holowniczymi, oklejone taśmą z napisem „pomoc drogowa”, które są rejestrowane w Polsce jako samochody specjalne,
● zabytkowe pojazdy – celnicy nierzadko kwestionują zaświadczenia wystawiane przez konserwatorów zabytków. Liczy się m.in. to, w ilu egzemplarzach produkowany był dany model auta – jeśli w dużej liczbie, celnicy upominają się o akcyzę.
Jaki pojazd może być uznany za specjalny
Wiceminister finansów Jacek Kapica w odpowiedzi na interpelację posłanki Krystyny Łybackiej w sprawie podatku akcyzowego od ambulansów (nr 1684 z 2 marca 2012 r.) wyjaśnił, jakie warunki muszą spełnić pojazdy, aby zostały uznane za specjalne i korzystały ze zwolnienia z akcyzy. Przepisy (ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej i brzmienie pozycji 8705) wymieniają następujące przykłady: pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne. Z pojazdów wykorzystywanych na potrzeby służby zdrowia wymienić można tzw. ruchome kliniki medyczne lub stomatologiczne, fabrycznie wyposażone w salę operacyjną, sprzęt anestezjologiczny, sprzęt analityczny, chirurgiczny. Wiceminister wyjaśnił, że są to mobilne placówki ochrony zdrowia, które nie realizują przewozu chorych, jak ma to miejsce w przypadku ambulansów, o których mowa w pozycji 8703 (czyli pojazdy przeznaczone do przewozu osób).