Poprawki automatyczne
Konsekwencją częściowej likwidacji NIP jest to, że osoby fizyczne nieprowadzące
działalności gospodarczej nie będą już składały organom podatkowym zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizujących.
Grzegorz Grochowina, ekspert w KPMG, mówi nam, że naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te
dane automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Uaktualnione w rejestrze PESEL dane będą przekazywane naczelnikom urzędów skarbowych. Wprowadzone rozwiązanie nie znosi jednak całkowicie obowiązku aktualizacji danych w utworzonym Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników.
– Konieczność samodzielnej aktualizacji może powstać w sytuacji
zmiany adresu zamieszkania czy też rachunku bankowego – tłumaczy Grzegorz Grochowina.
Podatnicy będą więc nadal aktualizowali adres zamieszkania. Maria Kukawska, partner w Stone&Feather Tax Advisory, podkreśla, że od stycznia 2012 r. dane o adresie będzie można zaktualizować dopiero w rocznym zeznaniu podatkowym lub w każdym dokumencie składanym w ciągu roku w związku z obowiązkami wynikającym z ustaw podatkowych. Niezależnie, podatnik może dobrowolnie zgłosić zmianę miejsca zamieszkania do urzędu skarbowego w nowym formularzu ZAP-3, nad którym resort finansów jeszcze pracuje.
– Obowiązek posługiwania się adresem zamieszkania w kontaktach z urzędem skarbowym istniał już przed nowelizacją. Dlatego nie wydaje się, aby dodanie w nowych formularzach pola z aktualnym adresem zamieszkania spowodowało, że będzie on ujawniany przez tych podatników, którzy wcześniej posługiwali się adresem zameldowania – ocenia Maria Kukawska.
Zmiany w NIP nie znoszą całkowicie obowiązku aktualizacji danych
Według eksperta z KPMG, dodana w każdym formularzu nowa rubryka „aktualny adres zamieszkania” ma na celu jedynie wprowadzenie bieżącej aktualizacji wskazanych danych.
Zmienione formularze
Już 1 stycznia 2012 r. wejdzie w życie rozporządzenie ministra finansów z 14 listopada 2011 r., wprowadzające nowe wzory rocznego obliczenia podatku od zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe wzory formularzy będą miały zastosowanie do uzyskanych dochodów bądź poniesionych strat od 1 stycznia 2011 r.
– Podatnicy aktualny adres zamieszkania będą podawać, wypełniając deklaracje związane z obowiązkiem podatkowym – tłumaczy Malwina Sik, prawnik, pracownik Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.
Dziś podatnicy, którzy zmieniają adres czy nazwisko, dokonują zmian w formularzu NIP-3 – mają na to 30 dni.
Będą korzyści
Tomasz Rysiak, radca prawny w Kancelarii Prawniczej Magnusson, dodanie rubryki dotyczącej aktualnego miejsca zamieszkania uważa za dobry pomysł. Dotychczas zgłoszenie zmiany miejsca zamieszkania wiązało się z określonym nakładem pracy podatnika, tj. obowiązkiem wypełnienia i wysłania przez podatnika formularza NIP-3, który to obowiązek bardzo często nie był przez podatnika wypełniany. W konsekwencji, znaczna liczba podatników nie płaciła swoich podatków w faktycznie właściwym urzędzie skarbowym.
– Obecnie podatnik będzie mógł zaktualizować swoje miejsce zamieszkania niejako przy okazji, składając po prostu jedną z deklaracji – stwierdza Tomasz Rysiak.
Więcej pracy w urzędach
Obowiązek podawania aktualnego miejsca zamieszkania może spowodować zwiększoną pracę urzędników, związaną z koniecznością przesyłania dokumentów i rejestracji podatników w nowym miejscu zamieszkania. Według Tomasza Rysiaka, jest to wysiłek niezbędny po to, by podatnik zapłacił podatek we właściwym urzędzie skarbowym, co bezpośrednio przekłada się na dochody samorządów, w których podatnicy mają miejsce zamieszkania.
Raczej ułatwienie
Pojawia się tu pytanie, czy podatnicy, którzy zaczną ujawniać swoje miejsca zamieszkania w zeznaniach, nie trafią na czarną listę fiskusa. Za brak aktualizacji danych w ciągu 30 dni od ich zmiany grozi grzywna. Zazwyczaj w formie mandatu, który obecnie wynosi 2772 zł.
– Trudno byłoby urzędnikom skarbowym wykorzystać nowe przepisy w celu nałożenia na podatników kar w związku z zaniechaniem wskazania miejsca aktualnego zamieszkania w ustawowym terminie. Wymagałoby to każdorazowego badania przez urząd, w jakim terminie podatnik faktycznie zmienił swoje miejsce zamieszkania – zauważa Tomasz Rysiak.
Takiego samego zdania jest Maria Kukawska, która uważa, że w praktyce faktyczna możliwość zweryfikowania przez urząd skarbowy prawidłowości danych deklarowanych przez podatników jest iluzoryczna. Z drugiej strony przepisy nie są nakierowane na karanie takich osób.
– Przepisy nowelizacji nie przewidują zaostrzania sankcji za przekazywanie urzędnikom skarbowym danych o miejscu zamieszkania niezgodnych ze stanem faktycznym – dodaje Maria Kukawska.
Celem wprowadzonej nowelizacji jest raczej ułatwienie administracyjne dla podatników (ale też integracja kilku centralnych systemów danych).
...i zostawią obowiązki
– Do opisywanego rozwiązania należy odnieść się krytycznie z innego powodu. W Polsce nadal funkcjonuje obowiązek meldunkowy – stwierdza Malwina Sik.
Według naszej rozmówczyni, jeśli podatnik ma miejsce zamieszkania inne niż miejsce zameldowania, to z perspektywy przepisów o obowiązku meldunkowym stan ten uznać należy za przejściowy. Podatnik zobowiązany do zameldowania się w miejscu nowego zamieszkania powinien dostarczyć administracji publicznej danych w trybie zmiany miejsca zameldowania. Skoro MF oczekuje od podatnika wskazania adresu zamieszkania obok adresu zameldowania, to najpewniej zakłada, że dane te różnią się od siebie. Czy w takim razie Ministerstwo Finansów aprobuje to, że podatnicy nie mają zwyczaju wypełniać obowiązków wynikających z prawa meldunkowego?
– Racjonalny prawodawca nie powinien robić takiego założenia – podkreśla Malwina Sik.
Według niej, nowe rubryki dotyczące miejsca zamieszkania będą miały rację bytu od momentu, kiedy ustawodawca zniesie obowiązek meldunkowy. Tak jak było to już zapowiadane.
Ministerstwo Finansów: Nowa rubryka rozwieje wątpliwości
Osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności lub niebędace zarejestrowanymi podatnikami VAT w przypadku zmiany miejsca zamieszkania aktualizacji tego adresu będą dokonywały w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Jednocześnie podatnik taki będzie mógł również dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania na formularzu ZAP-3. Nie będzie miał jednak obowiązku składania ZAP-3
Przyjęcie numeru PESEL za identyfikator podatkowy, jak również nałożenie na ministra spraw wewnętrznych przekazywania do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników danych z rejestru PESEL osób fizycznych objętych tym rejestrem, jest zwolniony z obowiązku podawania administracji podatkowej danych (w tym adresu miejsca zameldowania), które to znajdują się w nim.
Z tych powodów na wzorach druków formularzy, które mogą być składane przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT, pozycje dotyczące podania „adresu zamieszkania” uzupełniono o wyrażenie „aktualny”. Przy takim rozwiązaniu podatnicy nie powinni mieć wątpliwości, jaki adres miejsca zamieszkania mają wpisać na formularzach.