Likwidacja zakazu reklamy zliberalizuje rynek doradztwa podatkowego. Doradcy podatkowi, którzy dotychczas w ogóle nie mogli informować klientów o świadczonych przez siebie usługach, będą bardziej konkurencyjni wobec biur księgowych oraz innych firm doradczych.

Możliwość reklamy co innego jednak oznacza dla firm małych i dużych. Zdaniem Andrzeja T. Prelicza, doradcy podatkowego w Kancelarii Prawno-Rachunkowej Andrzej T. Prelicz Jolanta Szymańska, wykreślenie z ustawy przepisu zakazującego reklamowania nie spowoduje masowego pojawiania się reklam usług doradztwa podatkowego.

– Wydaje się, że duże firmy, których pozycja na rynku jest ugruntowana, będą korzystały z tej liberalizacji nie tyle w celach reklamowych, ile raczej w celach budowy swojego wizerunku – uważa ekspert.

Natomiast małe kancelarie doradców – dodaje – świadczące usługi księgowe i konkurujące na lokalnym rynku z biurami rachunkowymi, zyskają możliwość reklamowania swoich usług i z pewnością z niej skorzystają. Dotychczas księgowi mogli reklamować swoje usługi, a doradcy nie, co prowadziło do absurdalnych sytuacji. Andrzej T. Prelicz przypomina jednak, że dobierając środki reklamy trzeba pamiętać o ograniczeniach określonych w kodeksie etyki doradców podatkowych.

– Postawienie na ulicy tablicy reklamowej czy powieszenie bannera może być uznane za naruszające godność zawodu – stwierdza ekspert.

Nowelizacja ustawy o doradztwie przewiduje także zmiany pozwalające na świadczenie kompleksowych usług prawnopodatkowych w jednym miejscu. Jednak jak przyznaje Szymon Parulski, doradca podatkowy w Parulski & Wspólnicy, świadczenie takich kompleksowych usług jest już faktem. Jego zdaniem, nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym umożliwiająca tworzenie spółek multidyscyplinarnych przez doradców, radców prawnych i adwokatów, tego rodzaju współpracę dodatkowo ułatwi. Pogląd ten podziela także Marcin Wystrychowski, partner w BIG FOUR Group i doradca dla sektora usług profesjonalnych. W jego opinii nowe regulacje ułatwią działalność na rynku, ale go nie zrewolucjonizują.

– Po nowelizacji zostanie zachowany widoczny trend w postaci powstających butików podatkowych – uważa ekspert.

Jak wyjaśnia, butiki oferujące specjalistyczną wiedzę, znajomość biznesu i niższe ceny przy często lepszej jakości obsługi i komunikacji nie wyprą dużych graczy, ale można oczekiwać, że w najbliższych latach ich udział w rynku wzrośnie. Tego rodzaju kancelarie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynkowym. Są w stanie zapewnić klientom najwyższej jakości usługi wolne od korporacyjnych ograniczeń i dodatkowej marży. Z drugiej strony duże firmy zrobią zapewne wiele, aby zatrzymać swoich klientów.

Nowelizacja ustawy, która czeka obecnie na publikację w Dzienniku Ustaw, przyniesie korzyści firmom doradczym funkcjonującym zarówno na rynkach lokalnych, jak i rynku ogólnopolskim.